У статті розглядається проблема діяльності соціального педагога в аспекті гендерної соціалізації учнів. Висвітлено сутність понять «ґендер» та «ґендерна соціалізація». Визначено основні напрями соціально-виховної діяльності соціального педагога в аспекті гендерної соціалізації учнів та розроблено модель такої діяльності. Представлено зміст факультативного курсу «Основи гендерної соціалізації учнів». Охарактеризовано професійні вміння, якими повинен володіти соціальний педагог у роботі з учнями.
Contents of social-pedagogical activity in the aspect of gender socialization of pupils. The article deals with the problem of the activity of social pedagogue in the aspect of gender socialization of pupils. The essence of the concepts of «gender» and «gender socialization» is highlighted. The basic directions of social and educational activity of social pedagogue in the aspect of gender socialization of pupils are determined and a model of such activity is developed. The content of an optional course "Fundamentals of Gender Socialization of Students" is presented. Characterized by the professional skills that a social teacher must have in working with pupils.