У статті здійснено характеристику й визначено особливості соціального
виховання дітей трудових мігрантів у загальноосвітніх навчальних закладах.
Представлено теоретичний аналіз поняття «соціальне виховання», розкрито
його сутність як процесу, що відбувається у соціально-виховному середовищі.
Обґрунтовано значення загальноосвітнього навчального закладу як інституту
соціалізації дітей трудових мігрантів. Проаналізовано різні підходи вітчизняних
та зарубіжних науковців щодо визначення поняття «соціалізації». Розкрито
діяльність суб’єктів (держава, місцева влада, управління освіти і науки, органи
внутрішніх справ, загальноосвітні навчальні заклади, центри соціальних служб
для сім’ї, дітей та молоді) та об’єктів соціально-виховної роботи з дітьми
трудових мігрантів. Охарактеризовано основні види виховної роботи (родинно-сімейне виховання, валеологічне, моральне, громадянське, інтелектуальне,
трудове, економічне, екологічне, художньо естетичне, спортивно-туристичне) у школі з даною категорією дітей. Визначено особливості соціально-виховної
роботи з дітьми трудових мігрантів в умовах загальноосвітнього навчального
закладу.
Features of social education of children of labor migrants in general learning studies. In the article description is carried out and certain to the feature of social
education of children of labour migrants in general educational establishments. The
theoretical analysis of concept "Social education" is presented, his essence is exposed as to the process that takes place in a socially-educator environment. The value of general educational establishment is reasonable as to the institute of socialization of children of labour migrants. Different approaches of home and foreign scientists are analysed in relation to determination of concept of "socialization". Activity of subjects (state, local-authority, management of education and science, organs of internal affairs, general educational establishments, centers of social services for family, children and young people) and objects of socially-educator work is exposed with the children of labour migrants. The basic types of educator work (domestically-domestic education valeological is moral, civil, intellectual, labour, economic, ecological, artisticallyaesthetic, sport-tourist) are described at school with this category of children. The features of socially-educator work are certain with the children of labour migrants in the conditions of general educational establishment.