У статті представлено різні класифікаційні підходи до періодизації дитячого руху. Здійснено характеристику й визначено особливості впливу клубів інтернаціональної дружби на виникнення євроклубів. Визначено сутність євроклубу загальноосвітнього навчального закладу як різновиду дитячого громадського об’єднання, діяльність якого ґрунтується на принципах добровільності та особистісної орієнтації, здійснюється у навчальний та позанавчальний час з метою самореалізації особистості старшокласника, формування його активної життєвої позиції, виховання культури міжнаціонального спілкування та залучення до практичної участі в європейських ініціативах. З’ясовано, що врахування історичного досвіду дитячого та молодіжного руху має наукове та практичне значення для ефективної реалізації його в нових соціокультурних умовах.
Development of eurocubs at general educational institutions and its background.
The article presents classification of different approaches to periodization of children's movement. Characteristics and features of international friendship clubs
influence on the emergence of Euroclubs are described. The essence of Euroclub at a comprehensive educational institution as a kind of children's public association, which activity is based on principles of voluntariness and personal orientation, and held in educational and extra-curricular time with the aim of senior pupil`s personality selfrealization, formation of his/her active life position, education of the culture of interethnic communication and involvement in practical participation in European initiatives. It has been determined that historical experience of children`s and youth movement has a scientific and practical significance for its effective implementation in new socio-cultural conditions when taken into account.