У статті висвітлено передовий педагогічний досвід творчої співпраці педагогів Інституту проблем виховання НАПН України з вихователями експериментальних майданчиків із упровадження актуальної проблеми соціалізації дітей старшого дошкільного віку шляхом використання традицій і ритуалів. Презентовано результати творчого доробку науковців і практиків щодо ство рення елементів навчально-методичного комплексу для формування соціально-комунікативних умінь у старших дошкільників. На основі аналізу результатів експериментальної роботи підтверджено, що новизна та змістовність науково-методичних заходів ІПВ НАПН України на експериментальних майданчиках є простором для інноваційного розвитку педагогічних колективів із теми «Формування соціально-комунікативних умінь у старших дошкільників у процесі театралізованої діяльності в дошкільному навчальному закладі».
The socialization of preschool children in the system of traditions and rituals in preschool educational establishment. The article described the advanced pedagogical experience of creative cooperation of teachers of Institute of Educational Problems of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine with educators of experimental grounds of implementation of the actual problem of socialization of older preschool age children. Presented results of the creative work of scientists and practitioners about creating as an element of the teaching-methodical complex for the formation of social and communicative abilities of older preschoolers. On the basis of the analysis of the results of experimental work confirmed that novelty and content of scientific and methodical measures IEP NAPS of Ukraine on experimental grounds is the space for innovative development of pedagogical collectives by theme «Formation of social and communicative abilities of older preschoolers in the process of theatrical activity in preschool educational institution».