У статті здійснено аналіз становлення соціального виховання підлітків у
клубах за місцем проживання. Розглянуто процес виховання як найважливіша
функція будь-якого суспільства. Представлено різні підходи до визначення
поняття соціальне виховання, соціалізація, клуб за місцем проживання.
Обґрунтовано значення соціального виховання підлітків у клубах за місцем
проживання. Визначено сутність освітнього середовища клубу за місцем
проживання як соціалізуючого простору. Здійснено аналіз соціалізації підлітків у сфері соціально-виховної діяльності. Розкрито особливості формування
соціально-позитивних якостей особистості. Охарактеризовано фактори
соціалізуючого впливу соціально виховного середовища на особистість підлітка. Визначено, соціалізацію як двосторонній процес, який включає особистість підлітка в систему суспільних відносин та допомагає самостійному відтворенню особистості підлітка в системі суспільних відносин.
Development of social people education in places of accommodation. The article analyzes the formation of social upbringing of adolescents in clubs at the place of residence. The process of education as the most important function of any society is considered. Different approaches to the definition of the concept of social upbringing, socialization, club at the place of residence are presented. The value of social education of teenagers in clubs at the place of residence is substantiated. The essence of the educational environment of the club at the place of residence as a socializing space is determined. The analysis of socialization of adolescents in the sphere of social and educational activity is carried out. The peculiarities of formation of social and positive qualities of the personality are revealed. The factors of the socializing influence of the social educational environment on the personality of the teenager are described. The socialization is defined as a two-way process that includes the personality of the adolescent in the system of social relations and helps to independently recreate the teenager's personality in the system of social relations.