У статті, на основі аналізу наукових джерел, розкрито різні аспекти трактувань феномена "музична освіта" та визначено зміст поняття "музична освіта". Звертається увага на різні компетентності та компетенції, необхідні майбутньому педагогу музичного мистецтва у його музичній (виконавській) діяльності. В полі зору авторів є як фахова компетентність, а саме, музично-виконавська, так і спеціалізовано-професійні компетенції (інструментально-виконавські), які розглянуто в контексті розвитку їх у майбутніх педагогів-музикантів.
Охарактеризовано зміст вищої музичної освіти через висвітлення робочої програми з дисципліни "Музичний інструмент (фортепіано) для студентів І курсу галузі знань 02 "Культура і мистецтво" спеціальності 025 "Музичне мистецтво" освітньо-кваліфікаційного рівня "магістр". Представлені результати участі студентів у Всеукраїнських та Міжнародних проектах, фестивалях, конкурсах.
In the article, based on the analysis of scientific sources, various aspects of the interpretation of the phenomenon of "musical education" are revealed and the content of the concept "music education" is defined as a purposeful process of realizing certain directions in the study and education of a professional musician, where one who learns forms and develops certain competences and competence. Attention is drawn to the different competencies and competencies required for the future teacher of musical art in his musical (performing) activities. In the field of view of the authors there is both professional competence, namely, musical-performing, and specialized-professional competences (instrumental-performing), which are considered in the context of their development in future music teachers. The content of the higher musical education is characterized through the coverage of the work program of the discipline "Musical Instrument (piano) for students of the 1st course of the field of knowledge 02" Culture and Art "specialty 025" Musical Art "of the educational and qualification level "master". "The program considers four substantive modules: Preparation of the pianist by the concert program "," Self-regulation of the process of musical performance "," Concert step in the pianist's performance system "and" Analyzing concert performance ". The results of participation of students in All-Ukrainian and International projects, festivals, competitions are presented.