У статті висвітлюються особливості компонентної структури музично-стильових уявлень музиканта-виконавця. На основі діяльнісного та особистісного підходів автор визначає структуру музично-стильових уявлень як єдність потребово-пізнавального, операційно-технологічного та регулятивно-оцінного компонентів. Сформованість даних складових музично-стильових уявлень забезпечує ступінь усвідомлення музичного стилю як феномену культури, художній та технічний рівень інструментально-виконавської майстерності і здатність до адекватного оцінювання результатів власної музичної діяльності музиканта-виконавця. У статті підкреслюється важливе значення кожного структурного компоненту для функціонування музично-стильових уявлень особистості в процесі інструментально-виконавської діяльності.
The article deals with the shaping of music and style notions that are of high importance in the development of a person's musical thinking and is an essential condition of a music performer's professional skills training. Special features of component structure of music style notions are thoroughly considered. The author determines the structure of music style notions as a unity of requiring and cognitive, operating and technological, and regulative and evaluating components. The formedness of given components of music style notions ensures the degree of realization of music style as a phenomena of culture, the artistic and technical level of instrumental performance and ability to adequate evaluation of your own music activity results. The article stresses the significance of each structure component for functioning of music and style notions of a person in style relevant performance. The author claims that style relevant performance requires the knowledge of history and theory of music, an ability to implement intonation idea with the help of technical skills and apply self-control and self-assessment. The successful pedagogic supervision of music and performance activity of a person provides the influence for each component of this structure.