Стаття присвячена одній з актуальних проблем сучасної музичної педагогіки – формуванню художньо-естетичних уявлень майбутніх учителів музики на заняттях з постановки голосу у вищих музично-педагогічних навчальних закладах. Автор аналізує різні наукові підходи (філософські, психологічні, естетичні) щодо визначення основного поняття дослідження, а також подає класифікацію, окреслює основні функції та взаємозв’язки з іншими психічними процесами, висвітлює механізм психічної дії досліджуваного феномену. У контексті даної проблеми автор торкається питання співвідношення "художнього" й "естетичного", а також особливостей прояву художнього образу в музиці.
The article is devoted to one of the actual problems of the modern musical Pedagogy – the problem of forming the artistic-aesthetic views of the future Music teachers at the lessons of voice training at musical-pedagogical high schools. The author analyses different scientific approaches (philosophical, psychological, aesthetical) to the definition of the main notion of the research, as well gives the classification, describes the main functions and interrelations with other psychical processes, covers the mechanism of the psychical action of the researchable phenomenon. In the context of this problem, the author touches upon a question of the interrelation of "artistic" and "aesthetic", as well a question of the peculiarity of the artistic image’s expression in music. As a result of the fulfilled analysis of the scientific literature on the chosen problem the author comes to the own understanding of the artistic-aesthetic view as a process of creation by consciousness the sensible images of the artistic-aesthetic reality as a result of the cognitive activity of a person, that is appeared on her/his artistic-aesthetic development.