Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Аксіологічний підхід до формування творчої активності дітей старшого дошкільного віку засобами вокально-хорового мистецтва

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Майба, О. К.
dc.date.accessioned 2018-06-21T06:25:48Z
dc.date.available 2018-06-21T06:25:48Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.citation Майба, О. К. Аксіологічний підхід до формування творчої активності дітей старшого дошкільного віку засобами вокально-хорового мистецтва / О. К. Майба // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 14 : Теорія і методика мистецької освіти : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. - Вип. 23 (28). - С. 3-7. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/19656
dc.description.abstract У статті проаналізовано аксіологічний підхід до формування творчої активності дітей старшого дошкільного віку засобами вокально-хорового мистецтва. Окреслено особливості використання аксіологічного підходу у процесі вокально-хорового навчання. Доводиться, що вокально-хорове мистецтво є суттєвою складовою духовного розвитку творчої особистості дошкільника. Визначено сутність та значення аксіологічного підходу, що дозволяє спрямовувати вокально-хорове навчання дітей старшого дошкільного віку як засіб формування їх духовних цінностей. Саме аксіологічний підхід дозволяє спрямовувати навчання дітей старшого дошкільного віку на формування системи ціннісних орієнтацій, відповідних гуманістичній парадигмі освітнього процесу і адекватних потребам сьогодення. ua
dc.description.abstract The article analyzes the axiological approach in the formation of a creative personality in children of the senior preschool age by means of vocal-choral art. It turns out that vocal and choral art is an essential component of the spiritual development of a child's preschooler's creative personality. The content of the process of formation of a creative person in older preschoolers by means of vocal-choral art is specified through adequate tasks, which reflect the main directions of educational influence on the personality of the child. It is the axiological approach that focuses on the training of the formation of value orientation systems for children of preschool age, corresponding to the humanistic paradigm of the educational process and adequate to the needs of the present. We consider the formation of the creative personality of preschoolers by means of vocal-choral art through the study of vocal and choral works that carry universal, national, family and civil values. After all, the process of vocal-choral education gradually brings children of the senior preschool age to a higher value system. Thus, the main task of the axiological approach of the children of the senior preschool age by means of vocal and choral art is the formation of spiritual values such as love, mercy, interest in the knowledge of the unknown, aspiration to the national song traditions and culture, etc.; justice, honesty, kindness, responsibility, compassion, mutual help, cheerfulness, freedom, humanity, etc. In determining the essence and meaning of the axiological approach, aimed at forming the creative personality of children of the senior preschool age by means of vocal and choral art, it is possible to consider as a valuable awareness of aesthetic, vital ideals as an experience of generations in the realization of good and evil as a means of forming spiritual values. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject аксіологічний підхід ua
dc.subject діти старшого дошкільного віку ua
dc.subject вокально-хорове мистецтво ua
dc.subject axiological approach ua
dc.subject children of the senior preschool age ua
dc.subject vocal and choral art ua
dc.subject.classification 373.2.091.33:783.7 ua
dc.title Аксіологічний підхід до формування творчої активності дітей старшого дошкільного віку засобами вокально-хорового мистецтва ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу