The article provides an insight into the empirical study to have been conducted on the problem of axiological definiteness to the formation of a healthy lifestyle of students in the settings of modern tertiary education. It reveals the complex nature of the hierarchy of values of modern students, specifics of formation of their value orientations.
The article discovers that physical, material, intellectual, moral values are of the greatest importance for students of the modern universities while cultural and social values are of the least significance and sport along with physical development are among the values of the physically-aimed group of values. It has been elucidated that the attitude towards the values of a healthy lifestyle gains approval by most students, and this attitude is combined with the awareness of the students’ lack of knowledge, skills and abilities to organize their life on the basis of a healthy lifestyle principles.
The article provides proofs that on the empirically constructed scale of factors that determine the choice of respondents for rational behaviours, the «desire to feel fullness and joy of life», «opportunities of self-realization in the profession», «achievement of material well-being» occupy the leading rank positions.
It reveals the degree of understanding (awareness of) the importance of forming, preserving and strengthening health by the students for achieving success in their studies (intellectual sphere), self-realization in their future career.
У статті здійснено емпіричне дослідження аксіологічної визначеності проблеми
формування здорового способу життя студентської молоді в умовах сучасної університетської
освіти. З’ясовано складний характер ієрархії цінностей сучасних студентів, особливостей
формування їх ціннісних орієнтацій. Обґрунтовано, що в емпірично побудованій шкалі чинників,
які зумовлюють вибір респондентами раціональних способів поведінки, перші рангові місця
займають «бажання відчувати повноту і радість життя», «самореалізація у професії»,
«досягнення матеріального благополуччя». Застосовано методику визначення провідних
цінностей студентів та сформульовано рекомендації для викладачів стосовно реалізації
пропонованих аксіологічних чинників проблеми здоров’язбереження в умовах університету.
Виявлено ступінь розуміння (усвідомлення) студентами значущості формування, збереження і
зміцнення здоров’я для досягнення успіхів у навчанні (інтелектуальній сфері), самореалізації у
майбутній професії.