В статті представлений порівняльний аналіз результатів анкетування польських та українських
школярів 13-15 років. Також проведений порівняльний аналіз показників рухової активності дітей 13-15 років України та
Польщі. Встановлено, що діти обох країн однаково надають перевагу малорухливим видам діяльності у вільний час.
Українські школярі вище оцінюють урок фізичного виховання і власний рівень фізичної підготовленості. Разом з тим, в
українських школярів спостерігається тенденція до зниження рівня рухової активності з 13 до 15 років в порівнянні з
польськими школярами.
В статье представленный сравнительный анализ результатов анкетирования польских и
украинских школьников 13-15 лет. Также проведен сравнительный анализ показателей двигательной активности детей
13-15 лет Украины и Польши. Определено, что дети двух стран одинаково предпочитают малоподвижные виды
деятельности в свободное время. Украинские школьники выше оценивают урок физического воспитания и собственный
уровень физической подготовки. Не смотря на это, в украинских школьников прослеживается тенденция к снижению
уровня двигательной активности от 13 до 15 лет в сравнении с польскими школьниками.
Thematic justification is
determined by searching for ways to optimize the level of human physical activity. Studying the level of physical activity of residents of
neighboring countries of Ukraine and Poland, which have differences in systems of education, culture, socio-economic structure, will
assist in searching for ways to optimize the level of physical activity of the population of both countries. Special focus of the study will
be on the problem of studying physical activity of children and youth, the proper level of which is a guarantee of nation’s health.
Research objective is to establish the current state and characteristics of physical activity of 13-15-year-old children living in Poland
and Ukraine. Research results. The article provides a comparative analysis of the results of a survey of Polish and Ukrainian 13-15-
year-old school students. A comparative analysis of indicators of physical activity of 13-15-year-old children living in Poland and
Ukraine was also conducted. It has been established that children of both countries equally prefer sedentary activities in their spare
time. Ukrainian school students give a higher evaluation to physical education classes and their own level of physical aptitude. At the
same time, there is a tendency among Ukrainian school students towards the decrease of the level of physical activity from 13 to 15
years of age if compared to Polish school students. Conclusions: obtained pedometer indicators are below normal, which is indicative
of a sedentary lifestyle of students of this age group (Ukrainian students - 7,9 thousand steps per day, Polish students – 9,7 thousand
steps per day). Polish students have a tendency towards increasing the volume of physical activity (13 years old - 8,8 thousand steps
per day, 15 years old - 11 thousand steps per day). Conversely, students in Ukraine tend to decrease the volume of physical activity
(13 years – 9,9 thousand steps per day, 15 years – 6,7 thousand steps per day).