Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Реалізація компетенції навчання впродовж життя у процесі підготовки та перепідготовки фахівців (досвід Польщі)

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Гавран, М. І.
dc.contributor.author Пуга, О. О.
dc.date.accessioned 2018-05-22T13:57:02Z
dc.date.available 2018-05-22T13:57:02Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.citation Гавран, М. І. Реалізація компетенції навчання впродовж життя у процесі підготовки та перепідготовки фахівців (досвід Польщі) / М. І. Гавран, О. О. Пуга // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 16 : Творча особистість учителя : проблеми теорії і практики : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. - Вип. 28(38). - С. 82-86. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/19246
dc.description.abstract У статті розглядається проблема реалізації концепції навчання впродовж життя в Польщі у контексті підготовки та перепідготовки фахівців. Встановлено, що польське суспільство усвідомлює вагомість і доцільність навчання впродовж життя, яке дає змогу здобувати освіту, оволодівати новими знаннями, компетентностями у будь-якому віці. Визначено напрями реалізації концепції навчання впродовж життя та проаналізовано досягнення різних форм підготовки та перепідготовки фахівців, серед яких вагоме значення має навчання в Університетах третього віку. ua
dc.description.abstract В статье рассматривается проблема реализации концепции обучения в течение жизни в Польше в процессе подготовки и переподготовки специалистов. Польское общество осознает значимость и целесообразность обучения в течение жизни, которое дает возможность овладевать знаниями, компетенциями в любом возрасте. Определены направления реализации концепции обучения в течение жизни. Проанализированы достижения различных форм подготовки и переподготовки специалистов, среди которых важным является обучение в Университетах третьего возраста. ua
dc.description.abstract The article deals with the problem of implementing the lifelong learning concept in the context of training and retraining specialists in Poland. Today Polish society is aware of the importance and usefulness of lifelong learning, since the number of people involved in this process is increasing. Lifelong learning allows people to get an education, acquire new knowledge and skills in any age. The implementation of this concept, which has become essential in the training and retraining processes of specialists, is realized through school and non-school form of adult education. The ways of implementing the concept of lifelong learning in Poland are thoroughly defined. Analyzing various forms of training and retraining specialists the authors emphasize that training postgraduate and doctoral students at universities and higher education institutions remains an important form of obtaining and improving knowledge and skills, increasing professional level and degree. Retraining courses in different fields of studies are widely provided by state and private higher schools meeting needs and wants of knowledge society. At the same time, the interest in training and retraining programmes via the Internet, online-resources and e-courses is also growing among Polish society. The authors consider and analyze the principles, activities and achievements of Universities of the Third Age which have become an important form of implementing the lifelong learning concept especially for adults. The main idea of such Universities is training people of all generations, mainly including people of older and retirement age, which are willing to learn, get new knowledge, skills and competencies. The data shows that over 96 thousand people are participants of the University of the Third Age in Poland. The authors conclude that purposeful and organized work of government and educational institutions of Poland on the implementation of the lifelong learning concept brings significant results in training and retraining specialists. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject навчання впродовж життя ua
dc.subject підготовка та перепідготовка ua
dc.subject фахівці ua
dc.subject Університет третього віку ua
dc.subject е-курси ua
dc.subject Польща ua
dc.subject обучения в течение жизни ua
dc.subject подготовка и переподготовка ua
dc.subject специалисты ua
dc.subject Университет третьего возраста ua
dc.subject е-курсы ua
dc.subject Польша ua
dc.subject lifelong learning ua
dc.subject training and retraining ua
dc.subject specialists ua
dc.subject University of the Third Age ua
dc.subject e-courses ua
dc.subject Poland ua
dc.subject.classification 374.7(438) ua
dc.title Реалізація компетенції навчання впродовж життя у процесі підготовки та перепідготовки фахівців (досвід Польщі) ua
dc.type Article ua


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Links Collection

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics