Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Деприваційна модель підготовки вчительських кдрів у системі вищої педагогічної освіти України ХІХ - початку ХХ ст.

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Башкір, О. І.
dc.date.accessioned 2018-05-22T13:55:03Z
dc.date.available 2018-05-22T13:55:03Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.citation Башкір, О. І. Деприваційна модель підготовки вчительських кдрів у системі вищої педагогічної освіти України ХІХ - початку ХХ ст. / О. І. Башкір // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 16 : Творча особистість учителя : проблеми теорії і практики : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. - Вип. 28(38). - С. 76-82. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/19245
dc.description.abstract Підготовка студентів педагогічного профілю до майбутньої професії неможлива без аналізу й узагальнення діяльності структур, які забезпечували педагогічну освіту на різних етапах її становлення. Автором статті проаналізовано модель підготовки вчителів XІX – початку XXст., виявлено тривале відчуження наукового загалу від розробки освітнього потенціалу педагогіки та створення спеціального науково-педагогічного закладу для підготовки педагогічних кадрів, охарактеризовано внесок відомих освітянських діячів у розвиток педагогічної науки, що сприяло зародженню вищої педагогічної освіти в Україні. ua
dc.description.abstract Подготовка студентов педагогического профиля к будущей профессии невозможна без анализа и обобщения деятельности структур, которые обеспечивали педагогическое образование на разных этапах его становления. Автором проанализировано модель подготовки учителей XІX–начале XX в., обнаружено длительное отчуждение научной общественности от разработки образовательного потенциала педагогики и создания специального научно-педагогического заведения для подготовки педагогических кадров, охарактеризовано вклад известных образовательных деятелей в развитие педагогической науки, что способствовало зарождению высшего педагогического образования Украины. ua
dc.description.abstract Training students of pedagogical specialization for future profession is impossible without analysis and generalization of activities and functioning of structures that ensured teacher education at various stages of its formation. Based on the analysis of historical and pedagogical literature the model of training teaching staff in the 19th-early 20th century has been analyzed. Long-continued alienation of scientific society from the development of the educational potential of pedagogy and the creation of special scientific and pedagogical institution for teachers training has been established. The contribution of famous domestic educational figures to the development of pedagogical science that favoured the emergence of higher pedagogical education in Ukraine has been characterized. The period of the 19th-early 20th century was determined by government policy in the sphere of education, i. e. by deprivation of special scientific and professional training of teacher staff at all levels of education. It was caused by both domestic socioeconomic factors and the development of philosophical and anthropological sciences in Western Europe. Teaching pedagogy in pedagogical institutes at universities, at various teacher courses, Higher Courses for Women was superficial and carried out by scientists of philosophy. This model of teacher training provided schools with teaching staff very slowly: teachers without special pedagogical education often got the secondary schools. The beginning of the 20th century was marked by the formation of pedagogy as a science among other disciplines range, active development of its essence, objectification, methodology by scientists, organization of a new model of training teachers. In order to improve the system of higher pedagogical education the Ministry of Education proposed to create departments of pedagogy at Imperial Universities, which caused active discussion. The attempts of scientists of Moscow Universities to replace Departments of Pedagogy by Faculties as a research and educational institutions to train future teachers did not lead to the desired result. However, the events mentioned were only the beginning of a new era of development of the national school system and research work in the field of psychological and pedagogical disciplines. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject педагогіка ua
dc.subject наука ua
dc.subject учитель ua
dc.subject освіта ua
dc.subject підготовка ua
dc.subject кафедра ua
dc.subject факультет ua
dc.subject педагогика ua
dc.subject образование ua
dc.subject подготовка ua
dc.subject pedagogy ua
dc.subject science ua
dc.subject teacher ua
dc.subject education ua
dc.subject training ua
dc.subject department ua
dc.subject faculty ua
dc.subject.classification 378(477)(09) ua
dc.title Деприваційна модель підготовки вчительських кдрів у системі вищої педагогічної освіти України ХІХ - початку ХХ ст. ua
dc.type Article ua


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics