У статті проаналізовано та розкрито суть процесу самореалізації особистості, її зміст та складові у процесі позанавчальної діяльності студенів в умовах вищого
навчального закладу. Обґрунтовано мету та завдання самореалізації особистості та доцільність позанавчальної діяльності серед студентів в умовах університету.
Розглянуто поняття «самореалізація» у наукових дослідженнях вітчизняних та зарубіжних науковців; визначено роль самореалізації у майбутній професійній
діяльності; визначено вплив самореалізації особистості на музично-просвітницьку
діяльність студентів; проаналізовано теоретико-методологічні позиції вітчизняних та зарубіжних науковців щодо зв’язку самореалізації особистості студента і музично-
просвітницької діяльності.
Self-realization of personality of student in the process of musicallyelucidative activity. In the article essence of process of self-realization of personality, her maintenance and constituents, is analysed and exposed in the process of activity in the conditions of higher educational establishment. An aim and task of self-realization to personality and expediency of extracurricular activity are reasonable among students in the conditions of university. A concept is considered "self-realization" in scientific researches of home and foreign scientists; the role of self-realization is certain in future professional activity; influence of self realization of personality is certain on musically-elucidative activity of students; theoretical positions of home and foreign scientists are analysed in relation to connection of self-realization of personality of student and musically-elucidative activity.