Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Педагогічне забезпечення формування позитивної мотивації вчителів на самоосвітню діяльність

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Дубровіна, І. В.
dc.date.accessioned 2018-05-17T12:22:17Z
dc.date.available 2018-05-17T12:22:17Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.citation Дубровіна, І. В. Педагогічне забезпечення формування позитивної мотивації вчителів на самоосвітню діяльність / І. В. Дубровіна // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 16 : Творча особистість учителя : проблеми теорії і практики : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. - Вип. 29(39). - С. 160-165. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/19163
dc.description.abstract У статті розглядається проблема забезпечення напрямів стимулювання позитивної мотивації до самоосвітньої діяльності, визначення у педагогів відповідних рівнів мотивації до самоосвітньої діяльності, окреслення активних форм та методів навчання в умовах підвищення фахової кваліфікації. Автор визначає стимули мотивації до самоосвітньої діяльності рушійними силами поведінки і професійної діяльності педагогів, які сприяють усвідомленню ними своїх потреб та допомагають сформувати ієрархію особистісно-професійних цінностей. ua
dc.description.abstract В статье рассматривается проблема обеспечения направлений стимулирования положительной мотивации к самообразовательной деятельности, определение у педагогов соответствующих уровней мотивации к самообразовательной деятельности, очерчивания активных форм и методов обучения в условиях повышения профессиональной квалификации. Автор определяет стимулы мотивации к самообразовательной деятельности движущими силами поведения и профессиональной деятельности педагогов, которые способствуют осознанию ими своих потребностей и помогают сформировать иерархию личностно-профессиональных ценностей. ua
dc.description.abstract The article focuses on the problem of providing the directions of stimulation of positive motivation to self-education, the definition of the appropriate levels of motivation for teachers in self-education activity, the definition of active forms and methods of training in conditions of professional development. The author defines the incentive motivation to self education by motion force of behavior and teachers’ professional work which promote awareness of their needs and help them wiht creating a personal and professional values’ hierarchy. Tt is established the scientific position that the formation of positive motivation for self-education should be based on an optimistic concept and focused on the potential capabilities and abilities of the teacher, which are embodied in an individuality itself. It is outlined the stimulation of self-education activity as an effective and efficient means that consistently and deeply covers the motivational sphere, therefore the process of transformation of external influence on internal stimulation is actively carried out. Teacher’s creative potential is able to turn him from the object of influence to the subject of personal development on basis of an individual-typological approach. The interest in independent cognitive activity, self-efficacy and self-representableness functiones as a stimulus for active action and should be based on the development and activation of teachers’ mental actions. Ensuring the purposeful formation of teachers’ self-education positive motivation involves the influence on the professional (the growth of personal and professional qualities), cognitive (the formation of a wide range of theoretical and practical knowledge), operational and technical (executive skills) spheres of teachers’ professional training. The result of the influence of different directions of formation of positive motivation to teachers’ self-education is the formation of objective self-esteem, which promotes the development of pedagogical creativity, ensures the interconnection of stimuli and motives in conditions of continuous professional self-improvement. Methods of positive motivation for self-education activity formation include improving the teachers’ training content, which takes place on the basis of an understanding by the subject of the personal significance of self-education and the reflection of the results of pedagogical work. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject позитивна мотивація ua
dc.subject стимулювання ua
dc.subject творчий педагог ua
dc.subject самоосвітні компетентності ua
dc.subject активні форми і методи навчання ua
dc.subject система підвищення кваліфікації ua
dc.subject положительная мотивация ua
dc.subject стимулирование ua
dc.subject творческий педагог ua
dc.subject самообразовательные компетентности ua
dc.subject активные формы и методы обучения ua
dc.subject система повышения квалификации ua
dc.subject positive motivation ua
dc.subject stimulation ua
dc.subject creative teacher ua
dc.subject self-educational competence ua
dc.subject active forms and methods of training ua
dc.subject advanced training system ua
dc.subject.classification 37.041 (09) (47) ua
dc.title Педагогічне забезпечення формування позитивної мотивації вчителів на самоосвітню діяльність ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу