Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Модель формування підприємницької компетентності у майбутніх учителів технологій

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Земка, О. В.
dc.date.accessioned 2018-05-17T09:02:35Z
dc.date.available 2018-05-17T09:02:35Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.citation Земка, О. В. Модель формування підприємницької компетентності у майбутніх учителів технологій / О. В. Земка // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 16 : Творча особистість учителя : проблеми теорії і практики : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. - Вип. 29(39). - С. 110-114. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/19145
dc.description.abstract У статті описано модель формування підприємницької компетентності у майбутніх учителів технологій, що складається з чотирьох блоків. Елементами структурно-функціональної моделі виступають мета, завдання, методологічні підходи, загальнодидактичні та специфічні принципи, компоненти означеної компетентності, етапи, зміст, педагогічні технології й умови, форми і методи процесу формування, критерії та рівні сформованості компетентності, а також попередні результати впровадження розробленої моделі. ua
dc.description.abstract В статье описана модель формирования предпринимательской компетентности у будущих учителей технологий, состоящая из четырёх блоков. Элементами структурно-функциональной модели выступают цель, задачи, методологические подходы, общедидактические и специфические принципы, компоненты указанной компетентности, этапы, содержание, педагогические технологии и условия, формы и методы процесса формирования, критерии и уровни сформированности компетентности, а также результат педагогической деятельности в разрезе исследуемой проблемы. ua
dc.description.abstract The article is devoted to the description of model of forming the entrepreneurial competence of future technologies teachers. The topicality of creating a model is that the development of market economic relations in Ukraine requires the training of enterprising young people. The leading role in the school training of pupils to entrepreneurial activity is given to teachers of technologies. The teacher himself must have a high level of entrepreneurial competence if he wants effectively teach to enterprising. In nowadays students receive certain economic knowledge in pedagogical higher education institutions, but there is no integral system of forming the entrepreneurial competence of future technologies teachers. Structural-functional model consists of four blocks. Target block includes the purpose and tasks of specified pedagogical activity. To determine the content of the theoretically-methodological block, we analyzed the methodological approaches, identified the generally-didactic and specific principles of the implementation the process of forming, components of entrepreneurial competence of future technologies teachers. The content-activity block consists of the following elements: stages, content, appropriate pedagogical technologies, pedagogical conditions, forms and methods of the process of forming the entrepreneurial competence of future technologies teachers. Diagnostic-productive block is represented by the criteria and levels of competency formation, and the result of the pedagogical activity in the context of the researched problem. Thus, the described structural-functional model combines the target, the theoretically-methodological, the content-activity and the diagnostic-productive blocks that have their own filling and meaning. The prospects for further research are seen in improving this model in order to effectively forming the entrepreneurial competence of future technologies teachers in the process of professional training. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject структурно-функціональна модель ua
dc.subject підприємницька компетентність ua
dc.subject майбутні учителі технологій ua
dc.subject професійна підготовка ua
dc.subject структурно-функциональная модель ua
dc.subject предпринимательская компетентность ua
dc.subject будущие учителя технологий ua
dc.subject профессиональная подготовка ua
dc.subject structural-functional model ua
dc.subject entrepreneurial competence ua
dc.subject future teachers of technology ua
dc.subject professional training ua
dc.subject.classification 378:016 ua
dc.title Модель формування підприємницької компетентності у майбутніх учителів технологій ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу