ISSN: 2310-8290
Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Чагайда, О. О. | |
dc.date.accessioned | 2018-05-16T13:54:51Z | |
dc.date.available | 2018-05-16T13:54:51Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Чагайда, О. О. Стан розвитку морської освіти в Україні (60-70-ті роки ХХ століття) / О. О. Чагайда // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 16 : Творча особистість учителя : проблеми теорії і практики : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. - Вип. 29(39). - С. 76-83. | ua |
dc.identifier.uri | http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/19130 | |
dc.description.abstract | У статті здійснено теоретичне узагальнення щодо особливостей розвитку морської освіти в Україні в 60–70-ті роки ХХ століття. Висвітлено тісний взаємозв’язок освіти з потребами народного господарства, що розвивалося в межах системи директивного планування. На основі архівних документів, проаналізовано законодавчу базу, зокрема, накази та інструктивні листи Міністерства морського флоту, що скеровувало освітній процес та діяльність морських навчальних закладів України досліджуваного періоду. Доведено, що оновлення змісту фахової підготовки фахівців має базуватися на запозиченні позитивного досвіду, накопиченого різними системами підготовки фахівців з вищою освітою в Україні, країнах ближнього і далекого зарубіжжя з орієнтуванням на єдиний світовий освітній простір. | ua |
dc.description.abstract | В статье осуществлено теоретическое обобщение относительно особенностей развития морского образования в Украине в 60-70-е годы ХХ века. Освещена тесная взаимосвязь образования с потребностями народного хозяйства, которое развивалось в рамках системы директивного планирования. На основе архивных документов, проанализирована законодательная база, в частности, приказы и инструктивные письма Министерства морского флота, которое направляло образовательный процесс и деятельность морских учебных заведений Украины исследуемого периода. Доказано, что обновление содержания профессиональной подготовки специалистов должно базироваться на заимствовании положительного опыта, накопленного различными системами подготовки специалистов с высшим образованием в Украине, странах ближнего и дальнего зарубежья с ориентацией на единое мировое образовательное пространство. | ua |
dc.description.abstract | This article presents theoretical summary of peculiarities of nautical education development in Ukraine in 60-70-es of the 20-th century. It concerns strong correlation of education with national economy needs that was developing within the system of directive planning. Legislative framework, in particular orders and instructive letters of Ministry of Maritime fleet that directed educational process and activities of Ukrainian maritime educational institutions of the period being studied, was analyzed on the basis of archive documents. It has been proved that renovation of professional training content should be based on adoption of the best practices accumulated by different higher education training systems in Ukraine, near and far-abroad countries oriented on integrated global educational system. Alongside with significant achievements in the development of nautical education in the distinguished time range, attention should be drawn to its stated drawbacks. Analyzing reportable learning and teaching documentary of Kherson maritime college by lieutenant Schmidt it is possible to make following conclusions: in the process of course schedule planning inadequate attention was paid to structural logic intersubject communications; insufficient attention was paid to the aspects of navigation, management and operation of huge specialized vessels (LASH, container carries, ferries, ro-ro and ro-flo ships); incomplete cooperation was provided between educational institution and Black Sea shipping company; cadets had low skills and abilities of modern methods for safe sea-keeping maintenance and were not experienced in using innovative navigation methods; there was poor base for laboratory and practical works; there were not enough computers (in 1979 – 1980 college had only one electronic computing machine "Promin"). | ua |
dc.language.iso | uk | ua |
dc.publisher | НПУ імені М. П. Драгоманова | ua |
dc.subject | морська освіта | ua |
dc.subject | морські навчальні заклади | ua |
dc.subject | професійна підготовка кадрів морського флоту | ua |
dc.subject | морська спеціальність | ua |
dc.subject | міжнародні конвенції | ua |
dc.subject | морское образование | ua |
dc.subject | морские учебные заведения | ua |
dc.subject | профессиональная подготовка кадров морского флота | ua |
dc.subject | морская специальность | ua |
dc.subject | международные конвенции | ua |
dc.subject | nautical education | ua |
dc.subject | maritime educational institution | ua |
dc.subject | maritime professional training | ua |
dc.subject | maritime profession | ua |
dc.subject | international conventions | ua |
dc.subject.classification | 37.01 : 656.6(045) | ua |
dc.title | Стан розвитку морської освіти в Україні (60-70-ті роки ХХ століття) | ua |
dc.type | Article | ua |