Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Діагностика індивідуально-психологічних особливостей розвитку дітей дошкільного віку з родин учасників АТО та внутрішньо-переміщених осіб

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Кузьменко, В. У.
dc.date.accessioned 2018-04-26T07:52:29Z
dc.date.available 2018-04-26T07:52:29Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.citation Кузьменко, В. У. Діагностика індивідуально-психологічних особливостей розвитку дітей дошкільного віку з родин учасників АТО та внутрішньо-переміщених осіб / В. У. Кузьменко // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 12 : Психологічні науки : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. - Вип. 6 (51). - С. 243-249. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/18733
dc.description.abstract Обґрунтовано актуальність дослідження індивідуально-психологічних особливостей розвитку дітей дошкільного віку з родин учасників АТО та переселенців. Здійснено теоретичний аналіз наукових досліджень з проблем стресу та психологічних травм у дітей. Схарактеризовано мету та етапи дослідження, серед яких виділено діагностичний, формувальний та контрольно-оцінювальний. Представлено методику діагностики індивідуальних особливостей розвитку дітей та авторський опитувальник. Презентовано результати пілотного опитування психологів дошкільних закладів, в яких визначено позитивні та тривожні особливості розвитку дітей з родин вказаної категорії. Доведено, що перенесена дітьми психотравма може спричинити виникнення як негативних, так і мобілізацію позитивних особистісних ресурсів. Серед своєрідних позитивних особливостей розвитку дітей вказаних категорій психологи найчастіше відзначають прояви турботливості, активності, патріотизму, відповідальності. Показано, що серед тривожних особливостей розвитку досліджуваних дітей переважають порушення емоційної (розлади настрою, сну, наявність страхів, плаксивість), когнітивної (розсіяність) та комунікативної сфер (замкненість, агресивність, впертість, недовіра до оточуючих). Доведено, що діти, які пережили психотравму, потребують емоційної підтримки дорослих, налагодження стосунків з однолітками, індивідуального підходу, змістовної взаємодії з батьками, активізації здібностей та духовного потенціалу. ua
dc.description.abstract Обосновано актуальность исследования индивидуально-психологических особенностей развития детей дошкольного возраста из семей участников АТО и переселенцев. Осуществлен теоретический анализ научных исследований по проблемам стресса и психологических травм у детей. Охарактеризована цель и этапы исследования, среди которых выделено диагностический, формирующий и контрольно-оценочный. Представлена методика диагностики индивидуальных особенностей развития детей и авторский опросник. Представлены результаты пилотного опроса психологов дошкольных учреждений, в которых определены положительные и тревожные особенности развития детей из семей указанной категории. Доказано, что перенесенная детьми психотравма может спровоцировать появление как негативных, так и мобилизацию положительных личностных ресурсов. Среди своеобразных положительных особенностей развития детей указанных категорий психологи чаще всего отмечают проявления заботливости, активности, патриотизма, ответственности. Показано, что среди тревожных особенностей развития исследуемых детей преобладают нарушения эмоциональной (расстройства настроения, сна, наличие страхов, плаксивость), когнитивной (рассеянность) и коммуникативной сфер (замкнутость, агрессивность, упрямство, недоверие к окружающим). Доказано, что дети, которые пережили психотравму, нуждаются в эмоциональной поддержке взрослых, налаживании отношений со сверстниками, реализации индивидуального подхода, содержательном взаимодействии с родителями, активизации способностей и духовного потенциала. ua
dc.description.abstract Research relevance of individual psychological development specialties of pre-school children from families of ATO militaries and internally-moved migrants is described. Theoretical analysis of children’s stress and psychological traumas scientific research is provided. Target and stages of research are described, among which are highlighted diagnostic, forming and control-evaluative. Methodology of diagnostics of children development individual specialties and author’s questionnaire. Results of trial questionnaire of pre-school establishments psychologists are presented, in which positive and negative development features of children from families of considered category are determined. It is proved, that held psychological trauma might bring as negative as well as stimulation of positive personal resources. Among specific positive specialties psychologists often notice manifestation of care, activity, patriotism and responsibility. It is shown, that between negative signs of development prevail breach of emotional (mood changes, sleep disturbance, fear, tearfulness) and communicative spheres (cliquishness, aggressiveness, stubbornness, mistrust to environment). Proved that kids, which went through psychological trauma need support of adults, stabilizing of relations with peers, individual approach, informative communication with parents, activation of abilities and mental potential. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject діагностика ua
dc.subject психотравма ua
dc.subject переселенці ua
dc.subject учасники АТО ua
dc.subject стрес ua
dc.subject фобії ua
dc.subject індивідуальні особливості ua
dc.subject розвиток ua
dc.subject дошкільний вік ua
dc.subject диагностика ua
dc.subject переселенцы ua
dc.subject участники АТО ua
dc.subject стресс ua
dc.subject фобии ua
dc.subject индивидуальные особенности ua
dc.subject развитие ua
dc.subject дошкольный возраст ua
dc.subject diagnostics ua
dc.subject psychological trauma ua
dc.subject migrants ua
dc.subject ATO participants ua
dc.subject stress ua
dc.subject fobia ua
dc.subject individual specialties ua
dc.subject development ua
dc.subject pre-school ua
dc.subject.classification 159.98 ua
dc.title Діагностика індивідуально-психологічних особливостей розвитку дітей дошкільного віку з родин учасників АТО та внутрішньо-переміщених осіб ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу