Автором піднімається питання актуальності формування соціальної активності у вихованців початкової школи, тому що ставши школярем, учень адаптується до свого нового соціального стану, опиняються у новому для нього соціальному середовищі (школа, клас, учитель, дисципліна, обов'язки), але, одночасно, у процесі навчання відбувається й його соціалізація та індивідуальний розвиток. Представлена авторська програма роботи туристсько-краєзнавчого гуртка «Мандрівники», метою якої є формування соціальної активності молодших школярів, написана в ігровій формі, де разом з казковими героями, подорожуючи крок за кроком і долаючи сходинки в своєму соціальному розвитку, вихованці вчаться взаємодіяти один з одним, проявляти громадянську позицію, вміння дружити і розуміти один одного, вчаться робити вчинки і толерантно ставитися до особливих дітей,.
Автором поднимается вопрос актуальности формирования социальной активности у воспитанников начальной школы, т.к. став школьником, ученик адаптируется к своему новому социальному положению, находясь в новой социальной среде (школа, класс, учитель, дисциплина, обязанности), но, одновременно, в процессе обучения происходит его социализация и индивидуальное развитие.
Представленная авторская программа работы туристско-краеведческого кружка «Путешественники», целью которой есть формирование социальной активности младших школьников, написана в игровой форме, где вместе со сказочными героями, путешествуя шаг за шагом и преодолевая ступеньки в своём социальном развитии, воспитанники учатся коммуникатировать друг с другом, проявляя активно гражданскую позицию, умение дружить и понимать друг друга, учатся толерантно относиться к особенным детям, делать поступки.
In the article problem «social activities» are defined; its role and place in the upbringing of personality are given. When a child first enters school, where rules and values conflict with the child’s experience at home. In school, the authority figure usually speaks differently, behaves differently and most importantly does not have an understanding of pupil. The author presents the question of forming social activity in primary school children because becoming a pupil, he adapts to his new social status, finds himself in a new and unfamiliar social environment (a school, a class, a teacher, discipline, responsibilities). But at the same time in the process of learning its socialization and individual development takes place.
Presented author’s program for touristic local circle "Travellers". Its aim is formation of social activities in primary school children. This Programme is written in the form of games, where pupils along with fabulous characters, travel step by step and overcomes some steps in their social development; pupils learn to interact with each other, to show a civic position, the ability to be friends and understanding each other, learn to do deeds and tolerate particular children.
Children need consistent exposure to social examples, as well as explanations and practice throughout the day to build social and emotional competence. Play needs to be preserved in the school routine, so that children can appreciate it as part of the learning experience.