В статті представлено аналіз понять психологічної та професійної культури вчителя в сучасних наукових дослідженнях; визначено складові психологічної культури фахівця та основні проблеми формування виділених складових у студентів педагогічних спеціальностей на початковому етапі навчання у вищому навчальному закладі. Відповідно до теоретичних конструктів дослідників проблеми формування професійної культури вчителя, розглянуто когнітивний, рефлексивно-перцептивний, афективний, вольовий, комунікативний, регулятивний, ціннісно-смисловий компоненти психологічної культури педагога, а також систему досвіду соціальної взаємодії. Досліджено взаємозв’язок між особливостями проходження процесів адаптації і успішністю опанування системою професійного знання першокурсників. Представлено обґрунтування необхідності введення різновидів самостійної роботи студентів в процесі опанування системи психологічного знання з метою розвитку навчально-організаційних, навчально-інтелектуальних, навчально-інформаційних і навчально-комунікативних вмінь. Проаналізовано психолого-педагогічні складові формування психологічної культури майбутніх вчителів при вивченні дисципліни "Психологія".
В статье представлен анализ понятий психологическая и профессиональная культура учителя в современных научных исследованиях; определены составляющие психологической культуры специалиста и основные проблемы формирования выделенных составляющих у студентов педагогических специальностей на начальном этапе обучения в высшем учебном заведении. В результате анализа теоретических конструктов исследователей проблемы формирования профессиональной культуры учителя, рассмотрены когнитивный, рефлексивно-перцептивный, аффективный, волевой, коммуникативный, регулятивный, ценностно-смысловой компоненты психологической культуры педагога, а так же система опыта социального взаимодействия. Исследована связь между особенностями прохождения процессов адаптации и успешностью овладения системой профессионального знания первокурсников. Представлено обоснование необходимости введения разных видов самостоятельной работы студентов в процессе освоения ими системы психологического знания с целью развития учебно-организационных, учебно-интеллектуальных, учебно-информационных и учебно-коммуникативных умений. Проанализированы психолого-педагогические составляющие психологической культуры будущих учителей при изучении дисциплины "Психология".
The analysis of the concepts of the teacher’s psychological and professional culture in modern scientific research are presented in the article; the components of the specialist’s psychological culture and the main problems of formation of selected components of the students of pedagogical specialties at the initial stage of learning in higher education are identified. According to the theoretical constructs of the problem researchers of formation of the teacher’s professional culture, we consider the cognitive, reflexive-perceptive, affective, volitional, communicative, regulatory, value-semantic components of psychological culture of the teacher, and the system of social interaction experience. We have investigated the relationship between the peculiarities of adaptation processes and successfully mastering the system of first-year students’ professional knowledge. The rationale for the introduction of the varieties of students’ independent work in the process of development of the system of psychological knowledge with the aim of developing educational, organizational, educational and intellectual, educational information and educational communicative skills are presented in the article. The psychological and pedagogical components of the formation of the future teachers’ psychological culture in studying the discipline of "Psychology" are analyzed.