Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Psychological phenomena of personality in learning foreign language

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Bondar, S. I.
dc.date.accessioned 2018-04-02T10:08:26Z
dc.date.available 2018-04-02T10:08:26Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.citation Bondar, S. I. Psychological phenomena of personality in learning foreign language / S. I. Bondar // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 12 : Психологічні науки : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. - Вип. 5 (50). - С. 59-65. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/18563
dc.description.abstract The article deals with the psychological characteristics of the individual, namely cognitive styles of personality and its relationship with educational activity of students in the process of foreign languages learning. The analysis of the range of research topics is made. The attention is paid to the psychological characteristics of teaching the reading as one of the most important aspects of learning a foreign language. It is noted that the cognitive style of personality and process of reading have a common denominator: reading – is a processing information, and cognitive style is a way of processing information. A hypothesis about the prevalence of certain cognitive styles of students in individual characteristics in the process of interaction with the text is offered. Cognitive styles of personality typical for processing text information, such as field-dependence, field-independens and impulsivity, reflexivity are pointed out. The methods of obtaining and processing information on the results of reading activity in different groups of students depending on their cognitive styles of personality are described. The relationship between the reading speed and cognitive style of personality is experimentally proved. It is shown the methods of processing information basing on cognitive style of personality. The examples of practical exercises to improve reading activity in each grope of students depending on their cognitive style of personality are proposed. The conclusion about the necessity to consider the features of cognitive styles such as field-dependence, field-independens and impulsivity, reflexivity in teaching reading in a foreign language is made. ua
dc.description.abstract У статті розглядаються психологічні особливості особистості, а саме когнітивні стилі особистості та їх зв'язок з навчальною діяльністю студентів підчас вивчення іноземних мов. Проаналізовано спектр досліджень з дотичної тематики. Приділяється увага психологічним характеристикам навчання читанню як одному із важливих аспектів вивчення іноземної мови. Наголошується на тому, що когнітивні стилі та читання мають спільний знаменник: читання – це переробка інформації, а когнітивні стилі – це спосіб переробки інформації. Висунуто гіпотезу про переважання певних когнітивних стилів студентів у індивідуальних особливостях взаємодії з текстом. Виділено характерні для переробки текстової інформації когнітивні стилі особистості, а саме: імпульсивність, рефлективність, полезалежність, поленезалежність. Описано способи отримання та переробки інформації за результатами читацької діяльності. Експериментально доведено взаємозв’язок швидкості читання та когнітивного стилю особистості. Показано методи роботи з текстом з урахуванням когнітивного стилю особистості. Наведено приклади практичних вправ для поліпшення читацької діяльності з урахуванням когнітивних стилів особистості імпульсивності, рефлексивності, полезалежності, поленезалежності. Зроблено висновок про необхідність врахування особливостей когнітивних стилів полезалежності, поленезалежності, імпульсивності та рефлексивності при навчанні читанню іноземною мовою. ua
dc.description.abstract В статье рассматриваются психологические особенности личности, а именно когнитивные стили личности и их связь с учебной деятельностью студентов во время изучения иностранных языков. Проанализирован спектр исследований по касательной тематике. Уделяется внимание психологическим характеристикам обучения чтению как одному из важных аспектов изучения иностранного языка. Отмечается, что когнитивные стили и чтение имеют общий знаменатель: чтение - это переработка информации, а когнитивные стили - это способ переработки информации. Выдвинута гипотеза о преобладании определенных когнитивных стилей студентов в индивидуальных особенностях взаимодействия с текстом. Выделены характерные для переработки текстовой информации когнитивные стили личности. Описаны способы получения и переработки информации по результатам читательской деятельности. Экспериментально доказана взаимосвязь скорости чтения и когнитивного стиля личности. Показано методы работы с текстом с учетом когнитивного стиля личности. Приведены примеры практических упражнений для улучшения читательской деятельности с учетом когнитивных стилей личности импульсивности, рефлексивности, полезависимости, поленезависимость. Сделан вывод о необходимости учета особенностей когнитивных стилей полезависимости, поленезависимость, импульсивности и рефлексивности при обучении чтению на иностранном языке. ua
dc.language.iso en ua
dc.publisher НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject cognitive style of personality ua
dc.subject impulsivity ua
dc.subject reflexivity ua
dc.subject field-dependence ua
dc.subject field-independence ua
dc.subject teaching reading ua
dc.subject processing information ua
dc.subject experimental research ua
dc.subject interaction with text ua
dc.subject когнітивний стиль особистості ua
dc.subject імпульсивність ua
dc.subject рефлективність ua
dc.subject полезалежність ua
dc.subject поленезалежність ua
dc.subject навчання читанню ua
dc.subject переробка інформації ua
dc.subject експериментальне дослідження ua
dc.subject взаємодія з текстом ua
dc.subject когнитивный стиль личности ua
dc.subject импульсивность ua
dc.subject рефлексивность ua
dc.subject полезависимость ua
dc.subject поленезависимость ua
dc.subject обучение чтению ua
dc.subject переработка информации ua
dc.subject экспериментальное исследование ua
dc.subject взаимодействие с текстом ua
dc.subject.classification 159.923 ua
dc.title Psychological phenomena of personality in learning foreign language ua
dc.title.alternative Психологічні феномени особистості у процесі вивчення іноземної мови ua
dc.type Article ua


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics