У статті розкриті особливості методики підготовки майбутніх учителів музики до вокально-хорової роботи зі школярами. Виокремленні основні принципи музичного навчання,
а також педагогічні умови формування підготовленості студентів інститутів мистецтв до спільної позакласної вокально-хорової роботи з учнями. Розглянуто групу методів, які сприяють оптимізації вокально-хорової діяльності школярів.
The article features disclosed methods of preparing future teachers of music to vocal-choral work with students. Singling out the basic principles of music education and pedagogical conditions of training of students of arts institutions for joint extracurricular vocal-choral work with students. The group considered methods that facilitate the optimization of vocal and choral students. By active learning methods refer pedagogical games (role play, role play, the method of analysis of specific psycho-pedagogical situations analysis of incidents, solving educational problems, game design) that help shape students' knowledge, professional skills of students by involving them to
intense cognitive activity. Business game - is in a sense an imitation of vocational and educational activities related to the management of the educational process.