Схарактеризовано особливості професійної підготовки майбутніх учителів до педагогічної взаємодії. Проаналізовані поняття, які широко використовуються у психолого-педагогічній літературі, а саме: взаємозв’язок, взаємовідносини, вплив, педагогічне спілкування. Підготовку вчителя початкової школи до педагогічної взаємодії з батьками молодших школярів розглядають як підсистему цілісної системи професійної підготовки вчителя початкової школи. Особливе значення для професійного становлення майбутніх вчителів початкової школи має вирішення педагогічних задач та ситуації.
Positive parent-school communications benefit parents. The manner in which schools communicate and interact with parents affects the extent and quality of parents' home involvement with their children's learning. The autjher analyses problems of building Parent-Teacher relationships in the conditions of primary school. The training future primary school teachers for pedagogical interaction with parents of primary school people is considered as an integrated system of vocational training of primary school teachers. Particular importance for the professional development of future primary school teachers is the solution of pedagogical tasks and situations. Pedagogy of partnership is looked at how teaching and learning happens in relationships. Described some aspects of pedagogy partnership in the upbringing process of setting new Ukrainian school. Analyzed the today’s problems of humanization of professional teacher training in the context of transformations in modern societies. Pointed out that new pedagogical perspectives present the personality in interaction with social environment.
Освещены понятия, которые широко используются в психологопедагогической литературе, а именно: взаимосвязь, взаимоотношения, влияние, педагогическое общение. Процесс подготовки учителя начальной школы к педагогическому взаимодействию с родителями младших школьников рассматривается как подсистема целостной системы профессиональной подготовки учителя начальной школы. Особое значения для профессионального становления будущих учителей начальной школы имеет развязывание педагогических задач и ситуаций.