Стаття розглядає питання національної ідентичності особистості у сферімистецької освіти. Всебічно розкрито питання національної культури, виокремлений такий важливий її компонент як фольклор, який є домінантною складовою етнічного світосприймання. Розглянуто поняття етнокультурний потенціал, який закладений у народній музиці, піснях, танцях, що відображає глибинні риси українців - національний характер, темперамент, їх історичне минуле тощо. Фольклор містить у собі національні знакові системи, історично-культурні символи тощо.
The article examines the issue of national identity cards in the field of art education. Comprehensively solved the issue of national culture, singled out such an important component of
how folklore, which is the dominant ethnic component worldview. The concept of ethno-cultural potential inherent in folk music, songs, dances, reflecting the deep features of Ukrainian - national character, temperament, their historical past and so on. Folklore includes national sign systems, symbols (colors, designs, historical and cultural symbols, etc.). Folklore also stands To the form of national culture, which can not regress, it is inexhaustible, unlimited for improvement. In the article the modern problems of understanding the phenomenon of national culture. Emphasizes the special importance of folk traditions.