В статье проанализированы концептуальные взгляды и подходы некоторых украинских композиторов конца XIX - начала XX века. Раскрыто их влияние на развитие современной теории и методики музыкального образования. Автор освещает ведущие педагогические идеи Н. Д. Леонтовича, К. Г. Стеценко, В. М. Верховинца, теоретические
положения о процессе музыкального обучения. Данная статья раскрывает методику работы украинских композиторов-педагогов со школьниками. Освещённый материал поможет понять, какие педагогические и методические положения находятся в основе содержания современной теории и методики музыкального образования.
The article analyzes the conceptual views and approaches some of the Ukrainian composers school of the end of XIX – beginning of XX century. Exposed their impact on the development of a
theory and a technique of music education. In the article described problem of creation artistic taste of senior school students by working with vocal heritage of Ukrainian composers and overviewed pedagogical conditions of its formation on singing extra-curricular lessons. Historical and theoretical analysis of the scientific literature on the research subject is presented. The author highlights the major pedagogical ideas of Leontovicha M.D, Stetsenka K.G, Verhovyntsya V.M, and the theoretical positions concerning the process of music education. Artistic and educational potential of the Ukrainian composers song heritage and its influence on the artistic taste formation
of high school students is analyzed.This article reveals technical method in the work of Ukrainian composers teachers with children.