У статті узагальнено сутність поняття «самостійність учня» у психолого-педагогічних дослідженнях як інтегративної якості, котра виявляється на різних рівнях як здатність, готовність та вміння, і має функції способу, результату, умови індивідуальної діяльності учня та показника розвитку його вольових якостей. Встановлено, що розвиток самостійності учня в процесі фортепіанного навчання відбувається під час класної та позакласної самостійної роботи та потребує належного навчально-методичного забезпечення. Розглянуто принципи, етапи, методи та форми організації самостійної
роботи учнів у процесі фортепіанного навчання.
In the present article “Theotetical aspects of developing student’s independence in the process of learning piano” the essence of student’s independence has been generalized on the basis of analysis of psychological and pedagogical literature. This notion has been defined as integrative quality that is manifested on various levels as ability, readiness and skill, and performs functions of a method, result, condition of student’s activity and an index of his volitional qualities. It has been stated that development of student’s independence takes place in the process of individual work in and out of class, and requires proper methodological support. The principles, stages, methods and forms of organizing students’ self-study work in the process of learning piano have been considered.