У статті крізь призму лінгвопрагматики Заповідей Блаженств Нагірної проповіді
Ісуса Христа експлікується прагма-методологічний зразок комунікаційно довершеної
побудови проповідей для священнослужителів, розглядається прагматична організація
проповідницької персвазії на адресата та мовні засоби її невербального вираження, а
також досліджується її прагматична пресупозиція.
В статье сквозь призму лингвопрагматики Заповедей Блаженств Нагорной
проповеди Иисуса Христа эксплицируются прагма-методологический образец
коммуникативно совершенного построения проповедей для священнослужителей,
рассматривается прагматическая организация проповеднической персвазии на адресата
и языковые средства ее невербального выражения, а также исследуется ее
прагматическая пресуппозиция.
The article identifies linvopragmatics of the Beatitudes of Jesus Christ as the chief
pragmatic and methodological model building on religious preaching persuasion on recipient.
This includes solving the following tasks: analysis of the historical development of vector preach
doctrine, principles of homiletics analysis as the science of the word in the present; identify significant theoretical discourse of opposition in homiletics and its practical implementation
Beatitudes; linguistic’s analysis of the Beatitudes in the light of pragmatics. The most important
source of preaching, which sheds light on its natural pragmatic nature and the methodological
and practical aspects of pronunciation of words is actually preaching of Jesus Christ, and – the
Holy Scriptures, which serves as a model for the construction Preaching in the current clergy.
Decisive role in creating pragmatic effect impact on the recipient, based on consideration of the
Beatitudes in the records of the Apostles, a lexical space and rising position in its semantic units
by semantic significance.