У дисертації здійснено теоретичне узагальнення та нове практичне вирішення проблеми дослідження процесу морального вибору підлітків, представлено матеріали вивчення динаміки морального вибору на різних вікових етапах, сформульоване поняття “готовність до морального вибору”, виявлено критерії та рівні розвитку готовності особистості підлітка до морального вибору. Результатами дослідження підтверджено, що в процесі генезису морального вибору (ситуативний, самостійний і особистісний етапи) відбувається якісна зміна його типології. У підлітків визначені різні рівні готовності до морального вибору, які відповідають виконавському, демонстративному й самостійному прийняттю морального рішення. Доведена ефективність розробленої програми со-ціально-психологічного тренінгу з розвитку моральної самосвідомості особистості підлітка (гото-вності до морального вибору).
In the dissertation are presented theoretical generalization and the new practical decision of a problem of research of process of a moral choice of teenagers. Materials of studying of dynamics of a moral choice are presented to dissertations at the different century stages, the formulated concept “readiness for a moral choice”. Criteria and levels of development of readiness of the person of the teenager to a moral choice are revealed. By results of research it is confirmed, that during genesis of a moral choice (situational, independent and personal stages) there is a qualitative change of its typology. The teenager consistently passes different levels of readiness for a moral choice which answers a performing, demonstrative and independent moral choice. The proved efficiency of the developed program and socially-psychological training from development of moral consciousness of the person of the teenager (readiness for a moral choice).