Дисертаційна робота є одним із перших спеціальних досліджень, присвячених
реконструюванню повсякденного життя дітей і підлітків в Українській РСР 60–80-х
років ХХ ст.
На основі аналізу джерельної бази, матеріалів усної та візуальної історії,
наявної історіографії розкрито дитяче повсякдення радянського періоду, зокрема
дітей і підлітків шкільного віку доби «застою». Проаналізовано зміст і напрями
політики радянської влади щодо охорони та підтримки дитинства в УРСР,
висвітлено ефективність соціального забезпечення дітей і підлітків. Визначено
пріоритетні напрями соціалізації дітей у радянське суспільство.
Охарактеризовано державну інфраструктуру, що сприяла формуванню
прокомуністичного світогляду та забезпечувала виховну роботу серед учнівської
молоді. Розглянуто форми і методи впливу на школярів з боку партійно-радянського
апарату.
Досліджено соціально-побутове забезпечення школярів під час перебування в
навчальному закладі, зокрема розкривається система харчування, стан медичного
обслуговування, транспортне забезпечення та приділяється увага зовнішньому
вигляду школярів. Визначено основні форми та зміст організованого та
неорганізованого дозвілля, досліджено особливості відпочинку під час канікул,
подано характеристику різновидів таборів, позашкільних закладів освіти, гуртків
різного спрямування.
The dissertation is dedicated to the reconstruction of children and youth everyday
life in the Ukrainian SSR 60's–80's ХХ century. The source base of the thesis contains a set of documents and materials, being
completely new to scientific discourse. The verbal and visual history sources collected by
the author among the respondents whose youthship having passed within investigated
period, are of special relevance and represent a good deal of information.
The state measures in support of children including their socio-cultural, material and
spiritual needs are analyzed. This policy helped to involve children in social life and to
protect their rights. The data of published sources and legislation framework, devoted to
this problem is analyzed. Laws and regulations, which were published, showed the official
position of the authorities as for childhood, and also took up the evolution of Communist
party executives’ opinion to the problem of pupils protection, including the school system
in the second half of 1960’s – the first half of 1980’s. The mechanisms of socialization of
children and juveniles of the Ukrainian SSR are revealed. During the «Brezhnev
stagnation» period, it was common thing to raise children in the spirit of the Soviet system
requirements, primarily on the principles of Communist ideology. The main priorities
were aimed to the patriotic education, devotion to the Party and the Motherland, as well as
military patriotic, ideological, labor, physical and aesthetic education. They defined the
process of «the future builder of communism» socialization.
The system of youth the outlook forming and the state infrastructure for providing
of the ideology education for children and youth is described; disclosed atheistic education
as a specific component of the ideological education of the younger generation.
The basic forms of leisure and rest, which represents an organized system of cultural
and educational needs of youth, are characterized. Detected is content of subculture and
features conducting of free time of children's. Reveals the history of the creation of camps
for children in Ukraine and their impact on the education of the younger generation.
Clarified that the camps in Soviet Ukraine were organized for improvement and rest of
children, but one of their main tasks was the implementation of ideological influence on
the younger generation and the formation of the Communist ideology. It was found that in
the analyzed period, began an active process of activity camps for children. Shows the
main types of children's camps, which had the opportunity to go to summer-school
students, reveals the main content and features of the camps, the value of summer schools
and their activities.
The perspective directions of further studying and comprehensive generalization of
childhood issues are clearly defined; recommendations for further improvement of the
forms and methods of the state system regarding the formation of the structure and content
of school life are indicated.
Диссертационная работа является одним из первых специальных
исследований посвященных реконструкции повседневной жизни детей и подростков
в Украинской ССР 60–80 годов ХХ в.
На основе анализа источников, материалов устной и визуальной истории,
имеющейся историографии раскрыта детская повседневность советского периода, в
частности детей и подростков школьного возраста эпохи «застоя».
Проанализировано содержание и направления политики советской власти по охране
и поддержке детства в УССР, освещены эффективность социального обеспечения
детей и подростков. Определены приоритетные направления социализации детей в
советское общество.
Подана характеристика государственной инфраструктуры, которая
способствовала формированию прокоммунистического мировоззрения и
обеспечивала воспитательную работу среди учащейся молодежи. Рассмотрены
формы и методы воздействия на школьников со стороны партийно-советского
аппарата.
Исследовано социально-бытовое обеспечение школьников во время
пребывания в учебном заведении, в частности раскрывается система питания,
состояние медицинского обслуживания, транспортное обеспечение и уделяется
внимание внешнему виду школьников. Определены основные формы и содержание
организованного и неорганизованного досуга, исследованы особенности отдыха во
время каникул, подана характеристика разновидностей лагерей, внешкольных
учебных заведений, кружков различной направленности.