У статті розкривається процес спадковості євроукраїнських історико-культурологічних традицій, що зародилися в стародавні часи спільної культури європейських народів. На теренах України-Руси відбувались трансформаційні культурні проекти ще з античного періоду історії культури. Центром вкорінення зразків греко-римського культурного розвитку було Північне Причорномор’я. В період християнізації України-Руси цей процес набуває масштабного поширення. На прикладі архітектурного зодчества, декоративного мистецтва соборів Чернігівщини, таких як Спасо-Преображенський, Борисоглібський, Троїцько-Іллінського монастиря прослідковується соціалізація європейських стильових напрямків. Вони поєднали в собі візантійський і місцевий типи будівель, елементи розпису балканських художників і давньоруської дерев’яної архітектури, деякі романські традиції, на приклад наявність двох веж на західному фасаді. Від візантійських майстрів древньоруські майстри запозичили технічні прийоми цегляної і кам’яної кладки стін. Головними ознаками спільних європейських традицій стали візантійський та романський стилі забудов соборів, церков, монастирів.
В статье раскрывается процесс наследственности євроукраинских историко-культурологических традиций, которые зародились в древние времена общей культуры европейских народов. На территории Украины-Руси происходили трансформационные культурные проекты еще с античного периода истории культуры. Центром внедрения образцов греко-римского культурного развития было Северное Причерноморье. В период христианизации Украины-Руси этот процесс приобретает масштабного распространения. На примере архитектурного зодчества, декоративного искусства соборов Черниговщины, таких как Спасо-Преображенский, Борисоглебский, церкви Параскевы-Пятницы, Троицко-Ильинского монастыря прослеживается социализация европейских стилевых направлений. Они соединили в себе византийский и местный типы зданий, элементы росписи балканских художников и древнерусской деревянной архитектуры, некоторые романские традиции, например наличие двух башен на западном фасаде. От византийских мастеров древнерусские мастера заимствовали технические приемы кирпичной и каменной кладки стен. Главными признаками общих европейских традиций стали византийский и романский стили застроек соборов, церквей, монастырей.
The article narrates the proccess of Socialization of Euro-Ukrianian historical-Cultural Tradition, in the period of Christianization has been transformed from the ancient Greco-Roman culture, laid in the Northern black sea and Crimea. Historically, on the territory of Ukraine-Rus ' was transformational cultural projects since the ancient period of the history of culture. Center the introduction of specimens of the Greco-Roman cultural development of the Northern black sea and Crimea. In the period of Christianization of Ukraine-Rus this process gets massive distribution including in Chernihiv. For exermple achitectural art decoratives of catedral of Chernigov and also Sts , church of paraskeva Friday,Trinity Monastery traced with socialization of Eurupean styles. They combine Byzantine and local building types, elements of Balkan artists paintings and ancient wooden architecture, some of the romance tradition, for example the presence of two towers on the Western facade. From the Byzantine masters of ancient masters borrowed the techniques of brick and stone masonry walls. The main features of the European common traditions were the Byzantine and Romanesque style of building of cathedrals, churches, monasteries.