Мета даного дослідження – розробити класифікацію сучасних інформаційних технологій (ІТ) у сфері фізичної культури і
спорту. Представлена класифікація ґрунтується на власному практичному досвіді викладання дисципліни «Інформатика та
інформаційні технології у фізичному вихованні та спорті», а також на результатах теоретичного аналізу біля 200
літературних джерел.
Класифікація ІТ виконана за критерієм області їх використання відповідно до вирішення завдань прикладного
характеру у: спорті, навчальному процесі фізкультурних вузів, фізичному вихованні, фізичній реабілітації. Узагальнені дані щодо
використання ІТ в процесі проведення спортивних змагань, для оцінки техніко-тактичної діяльності спортсменів,
біомеханічного аналізу рухів людини, реєстрації й надання інформації дослідникам у фізичній реабілітації. Систематизовані дані
про ІТ в системі підготовки спеціалістів сфери фізичної культури і спорту, у фізичному вихованні різних груп населення, а
також комп’ютерні програми у рекреаційному та оздоровчому напрямах.
Цель данного
исследования – разработать классификацию современных информационных технологий (ИТ) в сфере физической культуры и
спорта.
Представленная классификация основывается на собственном практическом опыте преподавания дисциплины
«Информатика и информационные технологии в физическом воспитании и спорте», а также на результатах теоретического
анализа около 200 литературных источников. Классификация ИТ выполнена по критерию области их использования в
соответствии с решением задач прикладного характера в: спорте, учебном процессе физкультурных вузов, воспитании,
физической реабилитации. Обобщены данные по использованию ИТ в процессе проведения спортивных соревнований, для
оценки технико-тактической деятельности спортсменов, биомеханического анализа движений человека, регистрации и
предоставления информации исследователям в физической реабилитации.
Систематизированы данные об ИТ в системе подготовки специалистов сферы физической культуры и спорта, в
физическом воспитании разных групп населения, а также компьютерные программы в рекреационном и оздоровительном
направлениях.
The purpose of this study is to develop a classification of modern information technologies (IT) in the sphere of physical culture
and sports. Leading experts in the sphere of physical culture and sports grounded theoretical and methodological aspects of education
informatization of higher educational institutions of physical culture, didactic basics of teaching computer programs design and methods of
their use for the student preparedness in university of physical education.
The strategy of IT using in the professional training of future teachers in physical culture is one of the key features of strategic
planning of knowledge branch "Physical education and sport." In order to develop and to use IT in various spheres of society, it is needed
their previous classification. However, the classification of IT in physical culture and sport remains unresolved currently. Classification of IT depends on the classification criterion. IT can be classified from different perspectives, such as by structure of
computer networks, the type of processed information, the type of user interface etc. However, IT should be primarily classified by the scope
of using. The presented classification is based on author’s own practical experience of teaching the subject "Computer science and
information technologies in physical education and sport", as well as on the results of theoretical analysis of 200 references. Classification of
IT is made by the criterion of their usage area accordance with the decision of applied problems in: sports, the teaching process in sports
high schools, physical education and physical rehabilitation. Data on the use of IT in the process of sports events, in the evaluation the
technical and tactical activities of athletes, biomechanical analysis of human movement, registration and provision of information to
researchers in physical rehabilitation. Data on IT in the training of specialists in the sphere of physical culture and sports, physical education
of different population groups have been systematized, as well as computer technology of recreational and health-improving orientation have
been generalized.