В статті аналізуються підходи до визначення інтенсивності навантаження та дозування фізичного навантаження при фізичній реабілітації дітей з бронхо-легеневими захворюваннями. Оптимальне співвідношення інтенсивності і обсягу індивідуального навантаження для дітей з бронхо-легеневими захворюваннями визначається віковими особливостями пацієнта, клінічною картиною даного захворювання та механізми його розвитку, метою застосування та механізм впливу даної вправи на організм пацієнта, наявністю протипоказів та застережень, функціональними можливостями хворої дитини та рівнем її фізичної підготовленості до захворювання. Ступінь завантаження в конкретному занятті також залежить і від частоти занять та інших форм реабілітації.
В статье анализируются подходы к определению интенсивности нагрузки и дозирования физической нагрузки при физической реабилитации детей с бронхо-легочными заболеваниями. Оптимальное соотношение интенсивности и объема индивидуальной нагрузки для детей с бронхо-легочными заболеваниями определяется возрастными особенностями пациента, клинической картиной данного заболевания и механизмы его развития, целью применения и механизм воздействия данного упражнения на организм пациента, наличием противопоказаний и предостережений, функциональными возможностями больного ребенка и уровнем его физической подготовленности к заболеванию. Степень загрузки в конкретном занятии также зависит и от частоты занятий и других форм реабилитации.
In pulmonary rehabilitation physical training is seen as the primary measure for improving physical capabilities. Therefore, regardless of the stage of rehabilitation in the preparation of the program of physical rehabilitation of one of the important issues is the dosage.Objective: To determine the dosing features of exercise in physical rehabilitation of children with bronchopulmonary diseases. The article examines approaches to determine the intensity of load and dosage physical activity in general in the physical rehabilitation of children with bronchopulmonary diseases. Revealed different approaches to determining the intensity of training with physical therapy, differences in the characteristics of the intensity of physical activity in the classroom exercise compared with that applying in physical education and sport. Dosage exercise when doing physical rehabilitation in general, and in bronchopulmonary diseases in children in particular, is determined by the interaction of internal and external load and between intensity and volume load an inverse proportional relationship. Conclusion. The optimum ratio of the intensity and scope of individual burden for children with bronchopulmonary diseases are: age of the patient's, clinical picture of the disease and the mechanisms of its development, the purpose of the application and mechanism of action of exercise on the body of the patient, presence of contraindications and warnings, functionality sick child and the level her physical fitness to disease. The degree of loading a particular class also depends on the frequency of sessions and other forms of rehabilitation.