У статті проаналізовано здоров’язбережувальну технологію фізичного виховання дітей дошкільного віку – степ-
аеробіку. З’ясовано, що впровадження степ-аеробіки у навчально-виховний процес дітей старшого дошкільного віку визначає:
збільшення рівня фізичної підготовленості дошкільників до навчання у школі, розвиток координаційних здібностей, фізичних
якостей – м’язової сили, спритності, витривалості, гнучкості; зміцненням кістково-м’язової системи, підвищення
функціональної діяльності органів і систем організму. У дітей старшого дошкільного віку спостерігається горда постава,
розкутість в рухах та їх невимушеність. Кожен дошкільник на заняттях зі степ-аеробіки знаходить фізичне і моральне
задоволення, отримує заряд енергії, бадьорості та позитивних емоцій, з ентузіазмом оволодіваючи новими базовими кроками зі
степ-аеробіки. Результатом реалізації даної технології, проведення корекційної роботи в загальній системі фізкультурно-
оздоровчої роботи в ДНЗ, стала позитивна динаміка зміцнення стану здоров’я дітей, з’явилась якість у техніці виконання рухів і
виразність у моториці.
В статье проанализирована технология сохранения здоровья физического воспитания детей
дошкольного возраста – степ-аэробика. Определено, что введение степ-аэробики в учебно-воспитательный процесс детей
старшего дошкольного возраста определяет: повышение уровня физической подготовленности дошкольников до обучения в
школе, развитие координационных способностей, физических качеств – мышечной силы, ловкости, выносливости, гибкости,
укрепление костно-мышечной системы, повышение функциональной деятельности органов и систем организма. У детей
старшего дошкольного возраста наблюдается гордая осанка, раскованность в движениях и их непринужденность. Каждый
дошкольник на занятиях степ-аэробики находит физическое и моральное удовлетворение, получает заряд энергии, бодрости и
положительных эмоций, с энтузиазмом овладевает новыми базовыми шагами по степ-аэробике. Результатом реализации
данной технологии, проведения коррекционной работы в общей системе физкультурно-оздоровительной работы в ДУЗ, стала
положительная динамика укрепления состояния здоровья детей, появилась качество в технике выполнения движений и
выразительность в моторике.
The article analyzes
the health keeping technology – step-aerobics – of senior preschool children’s physical education.
It was found that the introduction of step aerobics in the educational process of senior preschool children means: increasing the
level of physical readiness of senior preschool children to training at school, develop coordination skills and physical qualities – muscle
strength, agility, endurance, flexibility; strengthening the musculoskeletal system, increasing functional activity of organs and body systems.
Senior preschool children have a proud posture, emancipation movements and their ease.
Each preschool senior child after step-aerobics classes feels physical and moral satisfaction, receives a boost of energy, vitality
and positive emotions, new enthusiastically mastering basic aerobics steps. The result of this technology, carrying out correctional work in
the basic system of recreation activities in kindergarten was the positive dynamics of strengthening the health of children, the technique
quality and expressiveness of movements in motility were appeared.
Thus, the use of step aerobics improves the efficiency of the educational process, provides an individual approach to each child,
can equip senior preschool children sustained interest in physical culture and sports, which is one of the most important conditions for
formation motivation for a healthy lifestyle.
Purposeful works of kindergarten physical education, system health measures provide quality basic training children for school life,
enhance pedagogical competencies preschool teachers and parents.