Автор акцентує увагу на тому, що підвищити ефективність підготовки майбутніх учителів фізичної культури можливо шляхом застосування компетентнісного підходу у вищій фізкультурній освіті. Аналізуючи сучасні вимоги до вищої фізкультурної освіти, в статті аналізуються визначення таких понять, як "компетентність", "професійна компетентність вчителя", "професійна компетентність вчителя фізичної культури" та "здоров’язбережувальна компетентність вчителя фізичної культури". У статті вказано, що реалізація компетентнісного підходу у підготовці дозволяє сформувати професійну компетентність майбутніх учителів фізичної культури, здатних ефективно здійснювати здоров’язбережувальну діяльність в основній школі, узгодити очікування роботодавців і студентів, здійснити зміни в навчально-виховному процесі, які стосуються змісту професійної підготовки та викладання професійно орієнтованих дисциплін.
Автор акцентирует внимание на том, что повысить эффективность подготовки будущих учителей физической культуры возможно путем применения компетентностного подхода в высшем физкультурном образовании. Анализируя современные требования к высшему физкультурному образованию, в статье анализируются определения таких понятий, как "компетентность", "профессиональная компетентность учителя", "профессиональная компетентность учителя физической культуры" и "здоровьесберегательная компетентность учителя физической культуры". В статье указано, что реализация компетентностного подхода в подготовке позволяет сформировать профессиональную компетентность будущих учителей физической культуры, способных эффективно осуществлять здоровьесберегательную деятельность в основной школе, согласовать ожидания работодателей и студентов, осуществить изменения в учебно-воспитательном процессе, касающихся содержания профессиональной подготовки и преподавания профессионально ориентированных дисциплин.
The author focuses on the fact that to increase the efficiency of preparation of future teachers of physical culture is possible by the use of competency approach in higher physical education. Exploring the modern requirements to higher physical education, the article analyzes the definitions of such notions as "competence", "professional competence of the teacher", "professional competence of teacher of physical culture" and "health reservation competence of the teacher of physical culture". The article pointed out that the implementation of a competence approach in training allows to form professional competence of future teachers of physical culture able to effectively realize health reservation activity in the primary school, to conform the expectations of employers and students, to implement changes in the educational process regarding the content of professional training and teaching of professionally oriented disciplines. Competence approach as a methodological basis of modern higher physical education suggests a priority focus on the development of competent physical education teachers, which has all the necessary competences in professional activity. The author believes that the realization of competent approach in preparation of future teachers of physical culture to health reservation activities in the primary school provides for the implementation of the following conditions: change of activity of the teacher; from knowledge transfer to the organization of the educational process and designing the personality oriented trajectory of development of each student; update teaching methods to facilitate, the identification and formation of professional competence depending on the personal preferences of future teachers of physical culture; using of methods of teaching and training based on the competence approach, which involves the formation and solution of practical problem situations with using game methods of training; the implementation of various forms of communication: conferences, lectures, discussions, consultations, a survey by couples and groups of mixed type; the use of alternative evaluation systems of educational activity of students.