Авторами виявлені основні проблеми спортивної науки, що стосуються підготовки юних борців вільного стилю: 1) протиріччя між недосконалістю системи підготовки юних борців вільного стилю і усвідомленням значущості методів психологічної корекції і самокорекції в учбово-тренувальному і змагальному процесах; 2) об'єктивно існуюча потреба тренерів і спортивних психологів удосконалювати процес психологічної підготовки юних борців вільного стилю і недостатні теоретична і практична розробленість цього питання та компетентність тренерів в питаннях психологічної підготовки; 3) необхідність творчого пошуку спортсменом резервів підвищення своїх спортивних результатів за рахунок психологічних засобів і методів підготовки, узагальнення власного досвіду. В ході проведеного дослідження обґрунтовані цілі психофізичної регуляції в спорті. Доводиться, що у зв'язку з багаторівневістю психічного стану більш дієвим має бути застосування комплексу психолого-педагогічних вправ з різних методичних підходів, об'єднаних основною ідеєю тренінгу. Авторами обґрунтовані напрями вдосконалення психологічної підготовки і структура комплексної психолого-педагогічної методики оптимізації психічних станів юних борців вільного стилю.
Авторами выявлены основные проблемы спортивной науки, касающиеся подготовки юных борцов вольного стиля: 1) противоречия между несовершенством традиционно сложившейся системы подготовки юных борцов вольного стиля и осознанием значимости методов психологической коррекции и самокоррекции в учебно-тренировочном и соревновательном процессах; 2) объективно существующая потребность тренеров и спортивных психологов совершенствовать процесс психологической подготовки юных борцов вольного стиля и недостаточные теоретическая и практическая разработанность данного вопроса и компетентность тренеров в вопросах психологической подготовки; 3) необходимость творческого поиска спортсменом резервов повышения своих спортивных результатов за счет психологических средств и методов подготовки, обобщения собственного опыта. В ходе проведенного исследования обоснованы цели психофизической регуляции в спорте. Доказывается, что в связи с многоуровневостью психического состояния более действенным должно быть применение комплекса психолого-педагогических упражнений из различных методических подходов, объединенных основной идеей тренинга. Авторами обоснованы направления совершенствования психологической подготовки и структура комплексной психолого-педагогической методики оптимизации психических состояний юных борцов вольного стиля.
In modern sports it is impossible to achieve high results only due to the increasing volume and intensity of training loads. Therefore, the actual search of reserves of the further increase of sports skill of young athletes. The authors identified the main problems of sports science in the training of young freestyle wrestlers: 1) conflict between the imperfection of the traditional system of training young wrestlers and importance of methods of psychological correction and self-correction in the training and competitive processes; 2) objectively, the need for coaches and sports psychologists to improve the process of psychological training of young freestyle wrestlers. It is necessary to take into account insufficient theoretical and practical development of scientific problems and the competence of trainers in issues of psychological training; 3) the need of creative search of reserves of an athlete to improve their athletic performance through psychological means and methods for the preparation and synthesis of their own experience. An important direction in the system of psychological preparation of athletes is the development of skills in self-regulation of mental processes and emotional States. Conduct an independent fighter training work, the manifestation of self-discipline, the use of methods of self-control to calm and tune in to the fight allows young wrestlers to learn to regulate their mental processes and emotional state. In the course of the study justified by objective psychophysical regulation in sport. It is proved that, in connection with multi-layered mental state is more efficient that the use of the complex psychological-pedagogical exercises. This complex consists of different methodical approaches, which combined the basic idea of the training. The authors substantiated the ways of improvement of psychological training. The structure of complex psychological and pedagogical methods of improving mental States of young freestyle wrestlers.