Статтю присвячено основним аспектам процесу «орієнталізації» української літератури через опрацювання кримськотатарської історичної теми, доланню П. Кулішем, С. Руданським, М. Старицьким, А. Чайковським і ін. стереотипу мусульманського світу Криму як цілковито «ворожого, чужого» та утвердженню ідеалу толерантності й братерства між двома народами.
This article is dedicated to the main aspects of the process Ukrainian literature’s «orientalization» through the elaboration of the Crimean-Tatar historical theme, the overcoming by P.Kulish, S.Rudanskyy, M.Staryckyy, A.Chaykovskyy and others of the stereotype of the Crimean Mussulman world as completely «alien, strange» and the confirmation of the ideals of the toleration and brotherhood between two peoples. The notion of the Ukrainian Literature orientalization offers a complex features, approach to the process of originating, development, structural, aesthetic and semantic transformations of eastern plots, motivesand images. Crimean-Tatar historical theme was especially powered in the Ukrainian romantic literature of the second half of XIX – the beginning o the XX centuries. The modern «orient» works is characterized by various elements – reminescences, allusions, citations, metamorphosis of the traditional and modern eastern genres, motives an others.