В статті на основі аналізу науково-методичної літератури та анкетування майбутніх фахівців з фізичного виховання
та спорту визначено стан професійної готовності до діяльності у сфері дитячо-юнацького туризму. Визначено, що при великій
кількості ВНЗ на Україні з підготовки кадрів для сфери дитячо-юнацького туризму спостерігається недостатній рівень знань і
умінь випускників зі спортивного орієнтування, яке є невід’ємною частиною туризму. Запропоновано при навчанні спортивному
орієнтуванню використання міні-змагань, які можна провести протягом одного заняття. Розроблено комплекс навчаючих,
контролюючих та самостійних завдань, що сприяють більш якісному засвоєнню техніко-тактичних основ спортивного
орієнтування та топографічної підготовки студентів.
В статье на
основе анализа научно-методической литературы и анкетирования будущих специалистов по физическому воспитанию и
спорту определено состояния профессиональной готовности к деятельности в сфере детско-юношеского туризма.
Определено, что при достаточном количестве ВНЗ на Украине по подготовке кадров для сферы детско-юношеского
туризма наблюдается недостаточный уровень знаний и умений выпускников по спортивному ориентированию, которое
является неотъемлемой частью туризма. Предложено при обучении спортивному ориентированию использовать мини-
соревнования, которые можно провести в течении одного занятия. Разработан комплекс обучающих, тестирующих и
самостоятельных заданий, которые способствуют более качественному освоению технико-тактических основ спортивного
ориентирования и топографической подготовки студентов.
The article based on analysis of scientific and methodical
literature and questioning of the future experts in physical education and sport in condition ready for professional activities in the field
children's- youthful tourism. Has been determined that in many higher educational establishments in Ukraine in preparation of specialists for
the sphere children's- youthful tourism there is a low level of students' knowledge and skills in orienteering, which is an integral part of
tourism.
The results of a survey of students 10 universities in Ukraine testify to their insufficient theoretical knowledge and practical abilities,
in particular in the organization and conduct lessons with elements of orienteering, competitions, extracurricular activities, etc.
Is proposed in teaching Orienteering use the mini-competition that can be performed during of one lesson. We developed a
complex of training, testing and individual tasks, which will help the development of high-quality technical and tactical bases of orienteering
and topographic training of students.
During the lessons, students learn technical actions, which are two major components: orienteering and movement, which include
the ability to read a map, find out landmarks on the terrain, match them with the map and backwards, exercise with a compass, measure
distances on the map and on the terrain, the action at a control station.