Дисертація містить результати досліджень історико-педагогічних та науково-методичних основ підготовки майбутніх учителів трудового навчання з профілю „Автосправа” у вищих педагогічних закладах освіти. Досліджено історичний розвиток автосправи, її викладання. Науково обґрунтовано зміст підготовки, розроблено навчальні програми та навчальний план. Розглянуто питання покращення ефективності методики навчання майбутніх учителів даного профілю на основі застосування елементів проектної технології, проблемного й програмованого навчання та нових інформаційних технологій.
Педагогічний експеримент підтвердив ефективність запропонованої системи підготовки майбутніх учителів трудового навчання з профілю „Автосправа”. Основні результати впроваджені у вищих педагогічних закладах освіти ІІІ-ІV рівнів акредитації.
The dissertation includes the results of researching of history-pedagogical and scientific-methodical of essential principles in training of future teachers of working education in specialization “Automobile Engineering” in the Higher Schools.
The historical development of automobile engineering and its teaching are investigated. The content of training is scientifically based, educational disciplines and the training plan are developed. In the dissertation the problem of improving of teaching methodic for training of future teachers of working education in present specialization on the base of using of elements project technology, problem and program training and new informational technologies.
The pedagogical experiment confirmed effectiveness of proposed system of future teachers of working education in specialization “Automobile Engineering”. The main results have been used in Higher Pedagogical establishments of the 3rd-4th levels of accreditation.