У статті розглянуто особливості застосування педагогічних принципів в ерготерапії. Пошук різноманітних форм і
методів фізичної реабілітації на основі науково-обґрунтованих засобів потребує пошуку нових підходів відновлення людей з
обмеженими можливостями. Ефективним засобом при створені ерготерапевтичної програми реабілітації людей різної
нозології є дотримання педагогічних принципів. Впровадження цих принципів в практичну діяльність ерготерапевтів сприятиме
швидкому відновленню людей з обмеженнями життєдіяльності.
В статье рассмотрены особенности
использования педагогических принципов в эрготерапии. Поиск разнообразных форм и методов физической реабилитации на
основе научно обоснованных средств требует поиска новых подходов восстановления людей с ограниченными возможностями.
Эффективным средством при создании эрготерапевтической программы реабилитации людей разной нозологии есть
соблюдение педагогических принципов. Внедрение этих принципов в практическую деятельность эрготерапевтов
способствует быстрейшему восстановлению людей с ограничениями жизнедеятельности.
The most important task today is the implementation of
measures to increase life expectancy and period of work activity people. The need to improve qualitative and quantitative indicators of social
life require new approaches to improving and enriching the content of physical rehabilitation using progressive ideas and best international
practices. Ergotherapy one of the ways of modern rehabilitation is growing around the world and designed to administer aid to people with
disabilities, lesions of the musculoskeletal system, central and peripheral nervous system. The task of ergotherapy is return of person to
daily activities and social life while taking into account its own needs and desires. Occupation of person with disabilities is based on
restoring these activities - a meet the basic physiological needs and the needs of self-service (acceptance food, sleep, personal care,
hygiene, etc.) activities like work or education; commitment activities (housework, cooking, going to the shop, childcare, etc.) activities in
their free time.
Effective means of restoring a person with disabilities is to create a rehabilitation program in compliance with the pedagogical
principles. Thus the principle of comprehensiveness of ergotherapy measures provides the most extensive use of treatments to achieve the
best result possible and this involves teachers, psychologists, doctors, sociologists.
Pedagogical principles of continuity and consistency of therapeutic interventions Ergo provides the program carried out in strict
sequence of procedures and practices that should promote maximum elimination of disabling consequences.
Important pedagogical principles in the application of the rehabilitation program using a variety of motor actions, exercises, training
vestibular apparatus receptors muscle physical abilities of people with disabilities is to observe the principles of visibility, accessibility and
individuality as well as systematic means of recovery.
Consequently, the observance of the pedagogical principles depends on the effectiveness of the methods, forms and techniques of
rehabilitation, correctional and compensatory rehabilitation and training, determination of individual psychological features, age and nosology
characteristics of people with disabilities.