Одним із факторів, який гальмує науковий пошук у напрямку психофізичної підготовки студентів в процесі фізичного
виховання є недостатня розробка вихідних положень (передумов) щодо використання фізичного виховання для формування
психічних характеристик. Однією із таких передумов є з’ясування питання про наявність (або відсутність) взаємозв’язку рівня
фізичної підготовленості студентів з показниками рівня розвитку у них психофізичних характеристик.
Виявлено статистично значущу негативну кореляцію таких показників як: 1) вибірковість уваги – човниковий біг 4x9
метрів; 2) концентрація і стійкість уваги – човниковий біг 4x9 метрів; 3) особистісна тривожність – загальний рівень фізичної
підготовленості. Встановлено статистично значущу позитивну кореляцію таких показників як: 1) вибірковість уваги –
загальний рівень фізичної підготовленості; 2) концентрація і стійкість уваги – загальний рівень фізичної підготовленості.
Одним из факторов, который тормозит научный поиск в направлении психофизической подготовки студентов в
процессе физического воспитания является недостаточная разработка исходных положений (предпосылок) по использованию
физического воспитания для формирования психических характеристик. Одной из таких предпосылок является выяснение
вопроса о наличии (или отсутствии) взаимосвязи уровня физической подготовленности студентов с показателями уровня
развития у них психофизических характеристик.
Выявлено статистически значимую отрицательную корреляцию таких показателей как: 1) избирательность внимания – челночный бег 4x9 метров; 2) концентрация и устойчивость внимания – челночный бег 4x9 метров; 3) личностная
тревожность – общий уровень физической подготовленности. Установлено статистически значимую положительную
корреляцию таких показателей как: 1) избирательность внимания – общий уровень физической подготовленности; 2)
концентрация и устойчивость внимания – общий уровень физической подготовленности. Ключевые слова: корреляция,
подготовленность, тревожность, внимание, физическое воспитание, студенты.
Introduction and
purpose. One of the factors that hinders scientific research towards psycho-physical training of students in physical education is the lack of
development assumptions (prerequisites) for the use of physical education for the formation of mental characteristics. One of the
prerequisites is to ascertain whether there are (or lack thereof) interrelation of physical fitness of students from indices of development of
their mental and physical characteristics. The aim - to establish the presence (or absence) of correlation ties between the students'
performance of their physical fitness and mental and physical characteristics such as personal anxiety level of subjective control, selective
attention, concentration and sustained attention. Material and methods. The study took part 71 students of Dnipropetrovsk National
University of Railway Transport named. Acad. V. Lazaryan. Age 17 study participants - 19 years. Diagnosis of physical fitness tests
conducted using proposed in the state tests and norms for evaluation of physical fitness in Ukraine. In the diagnosis of personal anxiety in
students applied the scale of assessment of situational and personal anxiety Charles Spielberger adaptation Yu.L.Hanina. The level of
subjective control was measured using a questionnaire of subjective control Ye.F.Bazhyna developed based on the scale of locus of control
John. Rotter. Bybirkovist attention of the students was determined using the test Myunsterberha. To diagnose concentration and stability of
attention proofreading test used Bourdon. Statistical analysis of the data was conducted using the Spearman coefficient of rank correlation.
Results. A statistically significant negative correlation indicators such as: 1) selective attention - 4x9 meter shuttle run; 2) concentration and
sustained attention - 4x9 meter shuttle run; 3) personal anxiety - the general level of physical fitness. Statistically significant positive
correlation indicators such as: 1) selective attention - the general level of physical fitness; 2) concentration and sustained attention - the
general level of physical fitness. Conclusions. Physical fitness of students and their level of development in a number of mental and physical
characteristics are vzayemopovyazanymy.