В статті розкрито роль рухової активності студентів спеціального навчального відділення. Встановлено, що
основною причиною великої кількості захворювань є низький рівень рухової активності студентської молоді. Намічені шляхи
активізації рухової активності студентів засобами фізичного виховання. Представлено аналіз і класифікацію захворювань
протягом навчання студентів у вищому навчальному закладі.
В статье раскрыто роль двигательной активности студентов специального учебного отделения. Установлено, что главной причиной большого количества заболеваний является низкий
уровень двигательной активности студенческой молодежи. Намечены пути активизации двигательной активности
студентов средствами физического воспитания. Представлен анализ и классификация заболеваний во время обучения
студентов в высшем учебном заведении.
The article reveals the role of motor activity of students of special education department. It is established
that the main reason for the large number of diseases is the low level of motive activity of students. The purpose of the study is to examine
the state of motor activity of students of special medical group and its impact on the efficiency of the educational process in physical
education. It is proven that physical activity increases work efficiency, improves health, ensures comprehensive harmonious development,
functioning of cardiovascular, respiratory, hormonal and other systems of the body, activates the neuromuscular system and mechanisms of
transmission of reflexes from the muscles to the internal organs. The main task of motor activity in the special education department consists
in elimination of residual effects after disease, elimination of functional deviations and shortcomings of physical development, enhancing
physical fitness and providing the students with the necessary skills and abilities to maintain a healthy lifestyle. The system of physical
education in universities of Ukraine cannot fully overcome the deficit of motor activity of students, ensure effective restoration, conservation
and strengthening of health of students. The ways of activation of motor activity of students by means of physical education are determined.
It is revealed that the students of special education department tale for classes in physical education, participation in sporting and physical
recreational activities, self-exercise and morning hygienic gymnastics classes in physical education 2.84 % of the total time on average. An
analysis and classification of diseases during learning of students in higher education establishment is presented.