У статті розглянуто теоретичні і методичні питання використання здоров'язбережувальних технологій в процесі фізичного виховання студентів аграрних вищих навчальних закладів. Стан здоров'я студентів, його опірність захворюванням безпосередньо пов'язано із резервними можливостями організму, рівнем його захисних сил, які визначають стійкість щодо відношення до несприятливих зовнішніх чинників. Збільшеність випадків захворюваності серед студенства є проявом фізичної детренованості, яка розвивається внаслідок обмеженої рухової активності. У статті наводяться результати досліджень використання здоров'язбережувальних технологій в процесі навчання студентської молоді у вищому навчальному закладі.
В статье рассмотрены теоретические и методические вопросы использования здоровьесохраняющих технологий в процессе физического воспитания студентов аграрных высших учебных заведений. Состояние здоровья студентов, его сопротивление заболеваниям непосредственно связано с резервными возможностями организма, уровнем его защитных сил, которые определяют стойкость относительно к неблагоприятным внешним факторам. Увеличение случаев заболеваемости среди студенчества является результатом детренированости, которая развивается в результате ограниченной двигательной активности. В статье приводятся результаты исследований использования здоровьесохраняющих технологий в процессе учебы студенческой молодежи в высшем учебном заведении.
In the article the theoretical and methodical questions of the use of health saving technologies are considered in the process of P.E of students of agrarian higher educational establishments. State of health of students, his resistibility is directly related diseases to reserve possibilities of organism, by the level of him protective forces that determine firmness in relation to attitude toward unfavorable external factors. The megascopic of cases of morbidity among a student is the display of physical weakness that develops as a result of a limit motive activity. The self-use of
different forms of health saving technologies in the process of educational day of students assists strengthening of health and increase of mental capacity. By our researches during 2003-2011, and also by researches of P. T. Raevskogo with coauthors (2007), it is well-proven that from the general amount of vital priorities among a student swingeing majority from them into first place put a health. Although term "health" each of them understands on it. Besides practical embodiment in the everyday life of this concept is inculcated far not all. A somatic health and level of physical
preparedness of students of task medical forces acquire an all greater state, scientific and practical value. The not so
much indexes of morbidity, how match general biological, not nosology description of his state, that does not lean against classification of illness and on the self concept of illness, have a substantial value for the estimation of vital functions of organism. Such estimation over is brought by biological age of man. To the article the results of researches of the use of health saving technologies are driven in the process of studies of student young people in higher educational establishment.