У статті узагальнено і представлено теоретичні та методичні основи розвитку швидкісно-силових здібностей
студентів педагогічних ВНЗ під час проведення секційних занять з волейболу. Розглянуто питання оздоровчого впливу гри
волейбол на фізичний розвиток та фізичну підготовленість студентів. Проаналізовано існуючі методики розвитку швидкісно-
силових здібностей студентів.
В статье обобщены и представлены теоретические и методические основы
развития скоростно-силовых способностей студентов педагогических ВУЗов во время проведения секционных занятий по
волейболу. Рассмотрены вопросы, связанные с оздоровительным влиянием игры волейбол на физическое развитие и
физическую подготовленность студентов. Проанализированы существующие методики развития скоростно-силовых
способностей студентов.
The article summarizes and presents theoretical and methodological foundations of the power-speed abilities
development of students at pedagogical instituions during sectional volleyball lessons. Question related to the wellness influence of
volleyball games on students’ physical development and physical fitness is examined. Existing methods of students’ speed-strength abilities
development are analyzed. As physical capacity is a complex concept and is defined by a significant number of factors, such as
morphofunctional state of different organs and systems, mental state, motivation, etc., and therefore conclusions on its value could be
formed only through a comprehensive evaluation.
In this regard, an important objective for students is to develop standards of "dynamic" health and performance of the young
person, which would help to establish the extent to which level in each separate case it is possible to increase individual components of
physical efficiency. Due to this, it is necessary to create and implement educational technologies aimed at improving students health
recovery, increasing level of their physical skills, motor skills, physical and mental performance with regard to their future careers.