У статті обґрунтовано методи та організацію дослідження методики контролю та оцінювання навчальних досягнень
учнів 5-9 класів на уроках футболу в загальноосвітній основній школі, названо й описано всі структурні групи факторів,
характеристики яких впливають на якість засвоєння учнями програмового матеріалу з футболу, оволодіння спеціальною
руховою підготовленістю учнів, основними технічними прийомами гри у футбол, проаналізовано результати кореляційного
аналізу в кожній віковій і статевій групі досліджуваних, встановлено зв’язок між досліджуваними ознаками, вирахувано очікувані
значення рівня розвитку певної рухової здібності під впливом внесених в аналіз показників, що є важливим для створення
нормативного підґрунтя для контролю й корекції навчально-виховного процесу під час навчання футболу учнів середніх класів.
В статье обоснованы методы и организация исследования
методики контроля и оценивания учебных достижений учащихся 5-9 классов на уроках футбола в общеобразовательной
основной школе, названо и охарактеризировано все структурные группы факторов, характеристики которых влияют на
качество ыусвоения учениками программного материала по футболу, овладение специальной двигательной
подготовленностью учеников, основными техническими приёмами игры в футбол, проанализировано результаты
кореляционного анализа в каждой возрастной и половой группе исследуемых, установлено связь между исследуемыми
признаками, вычислены ожидаемые значения уровня развития определённой двигательной способности под влиянием
внесённых в анализ показателей.
Generally adopted and approbated modern methods of organizing scientific
investigations, the usage of which during many years in pedagogy, psychology, and physical education proved their adequateness and
showed their informational content, are selected and substantiated in the article according to the given tasks. Besides, modern computerized methods testing anthropological, psychophysical, physical and special efferent qualities and indices of organism’s development are
described.
Methods and organization of investigating ways of realizing control and evaluating educational achievements of pupils of the 5th-9th
forms at the lessons of football in secondary schools are substantiated; all structural groups of factors, the characteristics of which influence
successfulness in learning program material by pupils in football, mastering special efferent preparedness, the main technical skills of
playing football are named and described. The results of correlational analysis in every age and sex group of the researched are analyzed in
the article. Besides, the connection between experimental features is determined, the awaited importance of the level of development of a
certain efferent ability under the influence of the listed in the analysis indices are counted up. This all is important for creating some
normative base for controlling and correcting the educational process among pupils of middle classes in P.E., developing methods of
evaluating pupils’ success in studying at secondary schools, taking into consideration (in every age) parameters depending on health,
motivation, age and sex peculiarities of morph functional and psychical development of the organisms of pupils in middle classes during the
lessons of football. Connections between physical, anthropometrical, psychophysiological characteristics and pupils’ special efferent indices
in every age and group are cleared up, what is necessary for successful learning to play football.