Теоретично обгрунтовано авторську методику навчання майбутніх працівників міліції до діяльності в умовах небезпеки. Проведено дослідження динаміки підготовленості правоохоронців до протиборства із супротивником, озброєним холодною зброєю. У дослідженні взяли участь курсанти Національної академії внутрішніх справ (п=62). На основі проведеного експерименту встановлено позитивну динаміку теоретичної та практичної підготовленості курсантів, які займалися за авторською методикою. Статистична обробка отриманих даних доводить ефективність розробленої методики підготовки майбутніх правоохоронців до діяльності в умовах небезпеки.
Теоретически обоснована авторская методика обучения будущих работников милиции к эффективной деятельности в условиях опасности. Проведено исследование динамики подготовленности правоохранителей к противоборству с противником, вооруженным холодным оружием. В исследовании приняли участие курсанты Национальной академии внутренних дел (п=62). На основе проведенного педагогического эксперимента установлено положительную динамику теоретической и практической подготовленности курсантов, которые занимались по авторской методике. Статистическая обработка полученных данных доказывает эффективность разработанной методики подготовки будущих правоохранителей к деятельности в условиях опасности.
By the analysis of professional literature and survey employee’s practical departments of internal affairs of Ukraine sets the lack of effectiveness of existing methods of training to law enforcement activity in the collision with the enemy, armed with knives. To improve the educational process developed authoring method of training for police officers to work in dangerous conditions and tested its effectiveness. The study involved the students of the second year of the National Academy of Internal Affairs. Students in the control group (CG, n = 32) were trained by traditional methods in accordance with the current program of special fitness. Those experimental group (EG , n = 30) studied the original technique. During the study accentuated attention to the assimilation of special theoretical knowledge concerning behaviors enemy and spatio-temporal parameters of the main attacking options action. When carrying out of training clashes attacking enemy action were approached to model the behavior of the real perpetrator. Assessment of future police officers included the testing of theoretical knowledge (theoretical preparedness) and practical abilities and skills in the use of physical impact during the attack of the enemy, armed with machetes (practical preparedness). The use of the author's teaching methods allow to significantly increasing the preparedness of people EG. We found a significant difference in both the theoretical and practical preparedness of students in EG and CG (p < 0.001). These results demonstrate the effectiveness of the developed method of training future police officers to work in conditions of risk.