У статті розглядаються особливості закордонного досвіду університетів Сполучених штатів Америки, Німеччини,
Великобританії, Польщі, Кіпру та Китаю з формування готовності майбутніх фахівців з туризму до анімаційної діяльності в
рекреаційно-оздоровчій сфері. Розглянуто досвід університету Сюррея (University of Surrey), який здійснює підгoтoвку студентів
для здoбуття ступеня бакалавра з міжнародного менеджменту та туризму.
Подано фрагмент навчальнoгo плану Політехнічного університету готельного и туристичного менеджменту (Hong
Kong Polytechnic University's School of Hotel and Tourism Management) підгoтoвки бакалаврів у галузі готельного менеджменту та
управлення туризмом. Автор акцентує увагу на тому, що підвищення якості освіти у вищих навчальних закладах прийняло
загальнонаціональний характер і активно підтримується урядами зарубіжних країн.
В статье рассматриваются особенности
зарубежного опыта университетов Соединенных Штатов Америки, Германии, Великобритании, Польши, Кипра, Китая по
формированию готовности будущих специалистов туризма к анимационной деятельности в рекреационно-оздоровительной
сфере.
Рассмотрен опыт университета Сюррея, (University of Surrey), который осуществляет подготовку студентов для
получение степени бакалавра международного менеджмента, туризма. Представлен фрагмент учебного плана
Политехнического университета гостиничного и туристического менеджмента (Hong Kong Polytechnic University's School of
Hotel and Tourism Management) подгoтoвки бакалавров в области гостиничного менеджмента и управления туризмом.
Автор акцентирует внимание на том, что повышение качества образования в высших учебных заведениях приняло
общенациональный характер и активно поддерживается правительствами всех стран.
The article deals with the peculiarities of international practice of higher education in the universities of the
United States of America, Germany, Great Britain, Poland, Cyprus, China in the formation of future tourism specialists’ readiness to the
animation activities in recreational and health sphere. It was described that the improvement of education quality in higher educational
institutions has become nationwide and actively supported by governments of all countries.
The practice of University of Surrey that trains students in the program for the bachelor degree in international management and
tourism was explored.
The fragment of the curriculum for the bachelors’ training in the sphere of hotel and tourism management of Hong Kong
Polytechnic University’s School of Hotel and Tourism Management was presented. It was pointed out that private and public educational
institutions of Germany (University of Luxembourg, Academy in Ravensburg, Academy of World Trade, Academy of Economy and
Management, International School of Management in Dortmund, Free University of Berlin, German Institute of Leisure and Animation in
Petersburg) train specialists in tourism, which are able to work effectively in tourist bureaus, agencies, resort institutions, hotels, transport
enterprises; educational institutions.
The article describes Warsaw School of Economics that trains magisters in the sphere of international tourism, hotel industry and
leisure services with the course duration of two years. The topicality and practicability of the chosen research problem are proved.