У статті охарактеризовано сучасні погляди на роль ресурсного підходу у процесі формування професійної мобільності
майбутніх учителів фізичної культури. Аналіз психолого-педагогічної літератури та літератури з фізичної культури засвідчує, що стратегічним планом сьогодення – є розробка нових підходів до вдосконалення системи формування професійної
мобільності учителів фізичної культури в освітньому середовищі вищих навчальних закладів. Автор акцентує увагу на
важливості розроблення нoвих підхoдів, переосмислення мети, завдань і змісту підготовки, майбутніх учителів фізичної
культури. Ілюстративним прикладом може стати ресурсний підхід, який базується на внутрішніх ресурсах особистості і
виділяється серед інших методологічних підходів тим, що ґрунтується на засадах «людського капіталу» і може стати
методологічною основою нової філософії вищої фізкультурної освіти.
В статье охарактеризованы современные взгляды на роль ресурсного подхода в процессе
формирования профессиональной мобильности будущих учителей физической культуры. Анализ психолого-педагогической
литературы и литературы по физической культуре показывает, что стратегическим планом современности является
разработка новых подходов к совершенствованию системы формирования профессиональной мобильности учителей
физической культуры в образовательной среде высших учебных заведений.
Автор акцентирует внимание на важности разработки новых подходов, переосмысления цели, задач и содержания
подготовки будущих учителей физической культуры.
Иллюстративным примером может стать ресурсный подход, который базируется на внутренних ресурсах личности
и выделяется среди других методологических подходов тем, что, основывается на принципах «человеческого капитала» и
может стать методологической основой новой философии высшего физкультурного образования.
The article describes the current views on the role of the resource approach in the process of formation of professional
mobility of future teachers of physical culture.
Analysis of the psycho-pedagogical literature and literature on physical culture shows that the strategic plan of our time is to
develop new approaches to improve the system of formation of professional mobility of physical education teachers in the educational
environment of higher education institutions.
Resource approach considered by us as formed in the preparation of future teachers of physical culture, including the forming of
their professional mobility. This approach is multifaceted phenomenon that includes not only personal qualities, but also social and material
aspects.
Today it is very important to develop new approaches to rethink the goals, objectives and content of training of future teachers of
physical culture.
An illustrative example would be resource-based approach, which is based on the internal resources of the individual and stands
out among other methodological approaches that are based on “human capital” and the principles could be the methodological basis of the
new philosophy of the higher sports education.
Prospects for further study see the theoretical justification of the specific application of the competence approach in the system of
formation of professional mobility of future teachers of physical culture.