У статті розглянуто основні компоненти готовності до шкільного навчання дітей із тяжкими порушеннями мовлення.
Здійснено аналіз науково-методичної психолого-педагогічної літератури стосовно компонентів, що складають сутність такого поняття, як готовність до шкільного навчання. Висвітлено особливості психологічної, соціальної та фізіологічної готовності до шкільного навчання у дошкільників із мовленнєвими порушеннями. Зазначено, що різної міри недостатність усіх пізнавальних процесів дітей із тяжкими мовленнєвими порушеннями негативно впливає на формування готовності до шкільного навчання та затримує становлення навчально-пізнавальної діяльності у початковій ланці освіти. Наголошено на значенні збереженої структурно-функціональної організації мозкових структур, що визначається достатнім рівнем розвитку тих функціональних систем, без участі яких повноцінне становлення навчально-пізнавальної діяльності дитини з мовленнєвими порушеннями може зазнавати значних утруднень. Обґрунтовано необхідність глибокого психолого-педагогічного аналізу індивідуальних особливостей церебрального морфо- і функціогенезу мозку, які можуть бути обумовлені як відставанням темпу розвитку певних мозкових ділянок і систем, так і відносно стійкими мінімальними мозковими дисфункціями.
В статье рассмотрены основные компоненты готовности к школьному обучению детей с тяжелыми нарушениями
речи. Осуществлен анализ научно-методической психолого-педагогической литературы относительно компонентов, составляющих сущность такого понятия, как готовность к школьному обучению. Представлены особенности психологической, социальной и физиологической готовности к школьному обучению у детей с речевыми нарушениями. Отмечено, что разной степени недостаточность всех познавательных процессов детей с тяжелыми речевыми нарушениями негативно влияет на формирование готовности к школьному обучению и задерживает становление учебно-познавательной деятельности в начальном звене образования. Отмечено значение сохраненной структурно-функциональной организации мозговых структур, которая определяется достаточным уровнем развития тех функциональных систем, без участия которых полноценное становление учебно-познавательной деятельности ребенка с речевыми нарушениями может испытывать значительные затруднения. Обоснована необходимость глубокого психолого-педагогического анализа индивидуальных особенностей церебрального морфо- и функциогенеза мозга, которые могут быть обусловлены как отставанием темпа развития определенных мозговых участков и систем, так и относительно устойчивыми минимальными мозговыми
дисфункциями.
The article describes the main components of readiness of children with severe speech disorders for schooling. There was
carried out the analysis of the scientific and methodical psychological and educational literature components that make the essence of such a concept as readiness for schooling. There were presented the peculiarities of psychological, social and physiological readiness of children with speech disorders for schooling . It was specified that insufficiency of different degrees of all cognitive processes of children with severe speech disorders have a negative impact on the formation of readiness for schooling and delays the formation of educational-cognitive activity in the initial link of education. There was denoted the significance of kept structural and functional organization of brain structures, which is defined by a sufficient level of development of those functional systems, which the complete formation of educational and cognitive activity in children with speech disorders may experience significant difficulties without. There was justified the necessity of deep psychological and pedagogical analysis of the individual peculiarities of cerebral morphology and functional genesis of brain that can be specified by both the lag of development pace of certain brain regions and systems and relatively stable minimal brain dysfunctions.