Питання активізації навчання належать до найбільш
актуальних проблем сучасної педагогічної науки і практики. Реалізація принципу активності в навчанні має велике
значення, оскільки навчання і розвиток носять діяльний характер, і від якості навчання залежить результат
навчання, розвиток і виховання студентів. Ключовою проблемою у вирішенні задачі підвищення ефективності і
якості навчального процесу при вивченні технічних дисциплін є активізація навчання студентів . Її особлива
значущість полягає в тому, що навчання спрямоване не тільки на сприйняття навчального матеріалу, але й на
формування позитивного ставлення студентів до самої пізнавальної діяльності. Перетворюючий характер
діяльності завжди пов'язаний з активністю суб'єкта. Знання, отримані в готовому вигляді, як правило, викликають
у студентів певні труднощі під час їх застосування або при вирішенні конкретних завдань, що зумовлено
формальним вивченням теоретичних положень і невмінням їх застосовувати на практиці.
В предлагаемой статье речь идет о целенаправленном использовании методов, приемов и средств активизации
учебно-познавательной деятельности студентов при изучении технических дисциплин, а именно о применении
диалогических методов обучения, различных форм самостоятельной работы студентов над учебным материалом,
создают благоприятные условия для развития учебно-познавательного интереса, формирование мотивов и мотивации
учения.
In this article we are talking about the purposeful use of methods, techniques and means of enhancing the educationalcognitive
activity of students in the study of technical disciplines, namely the use of dialogic teaching methods, different form so
independent work of students on educational material, which creates favourable conditions for the development of Teachingand
Learning interest, formation of motives and motivation training.
Considered the essence of the process of education, which is an integrative framework that includes a set of elements of
polytechnic education, labour education, vocational training, and involves the formation of a broad general cultural outlook,
technological development and readiness for independent practice and a trainee.
In addition, shows the importance of activating students' attentionasan individual and collective as well as the absence or
lack of attention inhibits the activity does not allow the student to participate fully in the collective work during class, affects the
perception and under standing of the study material, its memorization, not avoids errors in performing tasks .
Picked one of the main learning objectives, which is the formation an improvement of skills, in particular the ability to apply
new knowledge.
In this article we are talking about the purposeful use of methods, techniques and means of enhancing the educationalcognitive
activity of students in the study of technical disciplines, namely the use of dialogic teaching methods, different form so
independent work of students on educational material, which creates favourable conditions for the development of Teachingand
Learning interest, formation of motives and motivation training.
Considered the essence of the process of education, which is an integrative framework that includes a set of elements of
polytechnic education, labour education, vocational training, and involves the formation of a broad general cultural outlook,
technological development and readiness for independent practice and a trainee.
In addition, shows the importance of activating students' attentionasan individual and collective as well as the absence or
lack of attention inhibits the activity does not allow the student to participate fully in the collective work during class, affects the
perception and under standing of the study material, its memorization, not avoids errors in performing tasks .
Picked one of the main learning objectives, which is the formation an improvement of skills, in particular the ability to apply
new knowledge.