У статті розглядається проблема вдосконалення викладання спеціальних дисциплін на практичних заняттях,
шляхом введення у курс «Художня та технологічна обробка театральних тканин» творчого завдання щодо створення
композиції для розпису батіка на прикладі народного мистецтва писанки. Розвитку творчого потенціалу студентів ВНЗ
мистецького напряму засобами використання традицій народного мистецтва писанок у декоративному мистецтві за
технологією батік. Завданням статті є порівняльна характеристика технологічних прийомів розпису гарячого батіку
та розпису писанки.
В статье рассматривается проблема усовершенствования преподавания специальных дисциплин на
практических занятиях, путем введения в курс «Художественная и технологическая обработка театральных тканей»
творческого задания касательно создания композиции для росписи батика на примере народного искусства писанки.
Развитие творческого потенциала студентов художественных ВУЗов способами использования традиций народного
искусства писанок в декоративном искусстве с использованием технологии батик. Заданием статьи является
сравнительная характеристика технологических приѐмов росписи горячего батика и росписи писанки.
The article considers the problem of improving the teaching of special disciplines on practical lessons. Introduction to the
course «Artistic and technologic treatment theatrical drapery»creative tasks. The introduction of creative tasks concerning creation
of compositions painted batik on the example of folk art Easter eggs. Development of creative potential of students of art Institutes
uses traditions of folk art and decorative arts. The task of this article is a comparative characteristic of methods of hot batik painting
and painting Easter eggs. Modern art of Ukraine is based on the long tradition of the Ukrainian people and important examples of
folk art. Modern pedagogy needs the support of teachers, who direct the rising generation of healthy patriotism and love to the
values of national culture. Features theatrical art processing of fabrics are research stuff.
To acquaint the students with the best works of art.
The study of the symbolism of Easter eggs in the course of creation of compositions for textiles. Comparative characteristics
of Easter eggs painting and technology of hot batik.
Watching the process of the origin, formation and development of Ukrainian culture, you can mark the revival of many
cultural destinations.. It should be noted significant professional growth in the creative works during the training..
This contributes in the first place, the study of primary sources, knowledge of art history. This has a positive influence on the
self-consciousness of youth and reflected in the process of discharging their creative tasks.
To learn knowledge, for K. Uchynsky, great importance is visibility.
Studying the history of folk art of ―pisanka‖ (painted egg) by means of decorative applied art. Art of ―pisanka‖ in today.
Comparison characteristics of technological processes of ―pisanka‖ painting and fabric painting in hot batik technology.
The material is given in the article can be found embodiment in the tutorial.